Demoefekti 10/2013

5.3.2013 11:42

KARMIA

Karmia haluaa asettua metallikategoriaan, vaikka bändi lähestyy tyylillisesti enemmän Negativea kuin raskaan metallin raatajia. Karmia on saanut vaikutteita erityisesti japanilaisesta Visual Kei –tyylisuunnasta, joka ei oikeastaan ole musiikillinen, vaan bändien tyylillinen ilmaus. Visual Kei painottaa ulkoasua musiikin rinnalla, ja siksi Karmiakin lipsahtelee tyylikkäästi soiton tarkkuudessa. Karmiasta hehkuu eräänlainen punkhenki, ripaus nihilismiä ja selkeä ymmärrys hyvien ja tarttuvien melodioiden päälle, vaikkakin yhden biisin perusteella yhtyeen soisi lipsahtelevan myös mukavuusalueensa ulkopuolelle, jolloin bändin persoonallisuus voisi löytää tarpeellisia uusia ulottuvuuksia. Karmia ei tällaisenaan ole ehkä se omaperäisin orkesteri, mutta siinä on jotain perin viehättävää kaikessa rosoisuudessaan ja myös viattomuudessaan. Yhtyeellä vaikuttaisi olevan nälkäinen asenne, mutta tulevaisuuteen ei kannata juosta takki auki. (MS)

karmia.asia

SKIP ZONE

Pääkaupunkiseudulla majaileva Skip Zone tavoittelee musiikissaan kosmista Amerikkaa, tai siis amerikanaa, romantisoitua preeriaa. Tuore yhtye on saanut nopeasti sävynsä balanssiin. Laulajan ääni on todella miellyttävä ja aksentti on kunnossa. Tulkinta on korostettua ässävikaa myöten juuri sopivalla tavalla teatraalisen laiskaa ja vähämielisen kuuloista. Keskitempoinen, kantrahtava Between The Lines on mainio ja kaunis laulu. Moogmainen synasoolo simuloi hienosti pedalsteelin ujellusta ja samalla modernisoi sointia. Onkin suotavaa, että yhtye ei pyri historiallisen autenttisuuteen, vaan etsii rohkeasti omaa soundiaan. Black Country ei yllä kappaleena Between The Linesin tasolle. (SN)

https://soundcloud.com/skipzoneband

SEED HUSK

Ensi kuulemalta jyväskyläläisen Seed Huskin musiikissa ei tunnu olevan mitään ennenkuulumatonta tai kovinkaan omaperäistä, mutta pian tulkinta ja paneutuminen korvaa nämä puutteet. Juureva, hieman altsuiluun taipuvainen kitarariffittely ja tarttuvat laulukoukut pitävät otteessaan. Laulaja Pantsella on varsin grungemainen ote ja tulkinnassa on ilahduttavasti heittäytymistä ja karismaa. Bluesahtava Sweet Nothings leijuu ja jytää vuoroin varsin onnistuneesti. Saigonin kertosäe on todella tarttuva. Seuraavaksi yhtyeen toivoisi hakeutuvan rohkeasti epämukavuusalueelle ja kokeilevan rohkeasti erilaisia sovitusideoita, joilla demomaiseen yhtyesointiin saadaan lisää täyteläisyyttä. (SN)

http://www.mikseri.net/artists/?id=137805

 


Soundin Demoefektissä nostetaan viikottain esiin muutama kiinnostavin demo. Demosetinä toimivat Sami Nissinen (SN) ja metalliin erikoistunut Marko Säynekoski (MS).

Ohjeet demojen lähettämiseen löytyvät täältä.

Lisää luettavaa