Keikalla, osa 3 – Lahjukset hivelevät artistin egoa

Keikalla-juttusarjassa Kimmo Aroluoma kirjoittaa kiertue-elämään ja keikkailuun liittyeen neljästä eri näkökulmasta. Juttusarjan osat julkaistaan Soundi.fi:ssä tammikuun aikana keskiviikkoisin.

Kolmannessa osassa yritetään hankkia soitinsponsseja.


Osa 3 – Lahjukset hivelevät artistin egoa

Jokainen artisti haluaa hyväksyntää itselleen ja taiteelleen. Väittämällä, ettei kritiikki kosketa millään lailla, pettää vain itseään.

Kehut hivelevät kirjoittajaa, ja maalaajaa hyväilevät tulkinnat hänen pensselinvedoistaan. Konsertin jälkeen muusikkoa rohkaisevat ”oli loistava keikka” -kommentit ovat kaikille mieluisia, eikä adrenaliinipuuskassaan vellova artisti halua muuta kuullakaan.

Kaikista tehokkain keino imarrella taiteilijaa hänen työnsä erinomaisuudesta on kuitenkin antaa hänelle jotain lahjaksi.

Artisti ei nimittäin voi vastustaa ilmaisia tuotteita. Kyse ei ole siitä, etteikö hänellä olisi rahaa tai että hän olisi pihi. Kyse on siitä, että hän haluaa muidenkin uskovan hänen taiteeseensa. Oman bändinsä kappaleet säveltävä artistilaulaja kokee yhteistyökuvion hyvin eri lailla kuin cover-bändin rumpali.

”Minä ja musiikkini olemme niin ainutlaatuisia, että minulle on annettava ilmaiseksi tavaraa”, huutaa riivaajaego luovan ihmisen sisällä.

Moni artisti voi soittaa hänelle lahjoitetulla soittimella vain sen takia, että hän saa sen ilmaiseksi. Nuori muusikonalku näkee lehdestä, että hänen idolinsa soittaa tietyn merkkisellä soittimella. Hän huomaa, että samalla soittimella soittavat kaikki muutkin maan saman genren soittajat.

Nuori muusikko haluaa varmasti saman soittimen, vaikka mannekiinin motiivit olisivatkin kyseenalaiset.

Muita merkkejä ei saa näkyä, mutta onneksi valmistajan käskyvalta ei ulotu lavan taakse

Kitaran kielet ovat loistava esimerkki endorssauksen raadollisuudesta. Kitaralehdet pursuavat tunnetusti mainoksia eri soittajista, jotka käyttävät milloin mitäkin kielimerkkiä. Tosiasiassa kielet valitaan kuitenkin vain yhdellä perusteella: niillä soitetaan, mitä ilmaiseksi saadaan. Ne voivat olla surkeita ja niissä voi olla paljon viallisia yksilöitä. Silti kitarateknikko ja artisti ovat valmiita tekemään kompromisseja ja hyväksymään vastoinkäymiset, kunhan kielet vain ovat ilmaisia!

Kun diiliin ryhdytään, siinä myös pysytään. Muita merkkejä ei saa näkyä, mutta onneksi valmistajan käskyvalta ei ulotu lavan taakse. Sanoin kerran eräälle sponsorillemme suoraan, että käytämme kaappien takana muutamaakin eri vahvistinta, mikä oli hänelle erittäin OK. ”Kunhan lavalla ei näy muita merkkejä, kaikki on hyvin”, A&R kuittasi.

Kitaroiden kanssa on vähän vaikeampaa. Ne näkyvät selvästi yleisölle ja TV-vastaanottimesta kotikatsomoon. Sain vuosia sitten vihaisen puhelun. Televisiossa näytettiin konserttia, jossa työnantajabändini esiintyi. Minulle soittaneen merkin edustajan mukaan heillä oli tallenteessa väärät kitarat. Valmistaja vaahtosi, että ”heitä sitoo valmistajan kanssa tehty sopimus!” Avasin TV:n ja huomasin, että soittajat olivat täysin eri näköisiä kuin sitten viime näkemän. Soittimet olivat myös eri, mutta niin oli vuosikin! Selitin kohteliaasti, että tallenne on muutaman vuoden vanha ja että se on ajalta, ennen kuin yhteistyösopimuksemme oli alkanut. Sain vastaukseksi murahtelua ja hiljaisen hyväksynnän.

Huh huh, totesin mielessäni. Pitäisikö tässä olla yhteydessä Yleen ja kieltää heitä näyttämästä vanhoja keikkatallenteita?

Herkkää puuhaa. En luonnollisestikaan halunnut suututtaa valmistajaa, sillä ilmaiset tuotteet hivelevät myös teknikon egoa. Olen ollut läheisessä yhteistyössä muutamien isojen valmistajien kanssa ja saanut heiltä ilmaisia vahvistimia, kitaroita, efektejä, langattomia, kieliä ja plektroja artistieni käyttöön. He ovat myös tehneet selväksi, että jos haluan samaa tavaraa jollekin muulle artistille, se ei ole ongelma. Näin olen siirtänyt onnistuneesti ”endorsseja” artistilta toiselle ja toimittanut vastineeksi valmistajille materiaalia, joissa artisti kehuu heidän laitteitaan tai jopa esiintyy niiden kanssa kuvissa.

Tärkeää on myös laitteiston saatavuus ympäri maailman.

Muutama vuosi sitten suunnittelimme laitteistoa alkavalle kiertueelle. Tärkein yksittäinen kriteeri oli sen saatavuus eri mantereilla. Halusimme siis ensiksi varmistua, että tavaraa saa veloituksetta käyttöönsä ympäri maailmaa. Jos valmistajan jakeluverkosto on kunnossa, voivat he toimittaa paikallisten jakelijoiden avulla laitteita Australiaan, Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan. Näin tapahtuikin. Organisaatio säästi kiertuekuluissa huomattavasti, kun heidän ei tarvinnut lähetellä painavia vahvistimia ympäri maailmaa tai vuokrata niitä kalliiseen hintaan paikallisesti. Näillä ehdoilla on selvää, että moni soittaisi mielellään vähän huonommallakin vahvistimella, eikö?

Kysy itseltäsi, miksi valmistaja antaisi sinulle ilmaisia laitteita?

Endorsement-sopimuksen solmimisen ehtoihin pätevät hyvinkin samat lainalaisuudet kuin levytyssopimukseen. Kysy itseltäsi, miksi valmistaja antaisi sinulle ilmaisia laitteita? Mitä voit tehdä heidän hyväkseen? Kun pyydät seuraavan kerran alennusta soitinkaupasta, mieti mitä voisit tehdä vastineeksi? Ilmaista lounasta ei ole, eikä kukaan halua antaa tavaraa pois ilman vastinetta. Mitä nopeammin ymmärrät, että kyse on yhteistyöstä, jossa molemmat auttavat toisiaan, sitä helpommin diilejä syntyy.

Levy-yhtiöt, managerit, journalistit ja laitevalmistajat tietävät kaikki artistin heikkouden, kun keskipisteessä on hänen oma taiteensa. Artistit ovat allekirjoittaneet surkeita levytyssopimuksia kautta aikain. He suostuvat mitä uskomattomimpiin managerisopimuksiin. Paras tapa päästä artistin ystäväksi onkin kirjoittaa hänestä mairitteleva levyarvostelu. Artisti voi myös alistua soittamaan millä tahansa ritsalla, kunhan hän saa sen ilmaiseksi.

Kaikki edellä mainittu tapahtuu samasta syystä. Olemme kaikki saaneet lapsuudesta lähtien kehuja hyvän suorituksen jälkeen. Voiko vanhempien pään paijauksia onnistuneiden arvosanojen myötä saada liikaa? Tai kaverien kehuja onnistuneen urheilusuorituksen jälkeen? Ikihaavoittuva sielumme janoaa osakseen arvostusta ja hyväksyntää.

Tämä on tunne, joka seuraa meitä kaikkia, aina ja ikuisesti. Hautaan asti.

21.1.2015 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja pyörittää Custom Sounds -soitinkauppaa ja julkaisee sen yhteydessä suosittua Backstage-blogiaan. Hän julkaisi viime vuonna Keikkapäivä – 24 h kiertue-elämää -kirjan.


MITKÄ VAIHEET JOHTIVAT MAAILMAN ENSIMMÄISEEN SOITINENDORSEMENTIIN? LUE KIRJOITUKSEN TOINEN OSA BACKSTAGE-BLOGISTA!

Juttusarjan viimeinen osa julkaistaan Soundi.fi:ssä keskiviikkona 28.1.