Robbie Williamsin Tampereen-keikka oli sopivasti överiksi vedetty elonmerkki – Lue arvio ja katso upeat kuvat

Photo: Leo Baron

"Kutsuipa sitä rokkikukkoiluksi, viihdyttämiseksi tai stand-upiksi, ei konseptin toimivuudesta ole pienintäkään epäilyä", ylistää Lassi Linnola poptähden Tampereen-keikkaa.

Robbie Williams
Ratinan stadion, Tampere
10.8.2017

On onni, ettei Robbie Williamsin levyt enää myy samanlaisia lukemia kuin takavuosina – ehkei Williamsille, mutta konserttikävijälle kylläkin. Sillä ilman viime vuosien ankeahkoja levymyyntejä ei The Heavy Entertainment Tourin kaltaista kiertuetta koskaan syntyisi. Hiipuva suosio on ajanut entisen pop-kuninkaallisen ahtaalle ja suorituspaineet ovat suuremmat kuin aikoihin, kenties koskaan. Kiertue onkin helppo nähdä eräänlaisena vedenjakajahetkenä Williamsin uralla: tämä saattaa olla tähden viimeinen tilaisuus todistaa relevanttiutensa artistina ja esiintyjänä.

Samaa tarinaa kuiskii myös ainutkertaisen tilaisuuden dramatiikasta kertova Eminemin kappale Lose Yourself, joka soi lavalla juuri ennen virallisen keikan alkamista. Brittipoppari selkeästi tiedostaa itsekin tilanteensa. Niinpä Williams tekee saman, kuin jokainen nurkkaan ahdistettu eläin: vetää nyrkkeilyhanskat käsiinsä, pystyttää valtavien näyttöjen reunustaman lavan Ratinaan ja kutsuu 30 500 ihmistä paikalle todistamaan, ettei peli ole vielä pelattu.

The Heavy Entertainment Tour onkin kokonaisuudessaan kuin valtava elonmerkki. Kuten moni muukin aspekti Williamsin elämässä, vedetään tämäkin reippaasti överiksi. Vai miltä kuulostaa avausraitana esitetty, God Save The Queenia mukaileva God Bless Our Robbie? Kappale kuunnellaan luonnollisesti seisaaltaan – onhan kyseessä ”Robbien kansallislaulu”, kuten mahtipontisen kehäkuuluttajan elkeet omaksunut juontaja valistaa.

Photo: Leo Baron

Taipumus lievään megalomaanisuuteen värittää produktion muitakin osa-alueita: kiertueen nyrkkeilyteemaisesti koristellut lavarakenteet, lukuisat konfettiräjähdykset, ilotulitteet sekä valtavilla näytöillä pyörivät animaatiot vangitsevat katseen automaattisesti. Kuten tapahtuman promoottori on haastatteluissa todennut, on tämä mittavinta, suurinta ja kalleinta, mitä Ratina on koskaan nähnyt.

”Puitteidensa kokoiseksi kasvanut Williams viihdyttää, vitsailee ja laulaa ällistyttävällä ammattitaidolla ja itsevarmuudella”

Katsojalle tämä kaikki on luonnollisesti mitä parhainta viihdettä. Puitteidensa kokoiseksi kasvanut Williams viihdyttää, vitsailee ja laulaa ällistyttävällä ammattitaidolla ja itsevarmuudella, ja stadionille kokoontuneet ihmismassat syövät hänen kädestään. 2010-luvulla Williamsin kaltainen esiintyjä onkin harvinainen ilmestys: artisti on jäänne vuosituhannen alkupuolelta, jolloin poptähdet tihkuivat karismaa ja röyhkeyttä.

Williams uhoaa sen minkä ehtii, huutelee törkeyksiä ja vilauttelee tuon tuostakin kilttinsä alle piilotettuja, tiikerin kasvoilla varustettuja speedoja. Kokonaisuus muistuttaa paikoitellen enemmän stand-up-esitystä kuin konserttia. Illan aikana kuullaan imitaatioita, ruotsalaisvitsejä sekä räävitöntä vuoropuhelua yleisön kanssa. Artistin taustat tuntien ei tämä ole lainkaan yllättävää: Williamsin isä Pete Conway ansaitsi elantonsa koomikkona ja laulajana – viihdyttäjänä, sanalla sanoen. Isäukon perintö näkyy illan esityksessä niinkin vahvasti, että hän pistäytyy lavalle esittämään Neil Diamondin Sweet Carolinen duettona poikansa kanssa.

Photo: Leo Baron

Kutsuipa sitä rokkikukkoiluksi, viihdyttämiseksi tai stand-upiksi, ei konseptin toimivuudesta ole pienintäkään epäilyä. Williamsin reseptin ylivertaisuus perustuu kahteen tekijään. Ensimmäinen niistä on artistin paikoitellen jopa brutaali itseironisuus sekä avoimuus. The Heavy Entertainment Tourin kaltainen spektaakkeli voisi helposti jäädä ontoksi ilman itse tähden tuomaa inhimillisyyttä. Laulaja käsittelee lavalla arkojakin asioita, kuten menestyksensä hidasta hiipumista, kamppailuaan päihteiden kanssa sekä viimeaikaista painonnousuaan. Williams rohkenee jopa kohtaamaan yhden suurimmista möröistään esittämällä pahamaineisen Rudeboxin – illan ainoan näytteen vuosivälillä 2005-2013 aikana julkaistusta materiaalista.

”Spektaakkeli voisi helposti jäädä ontoksi ilman itse tähden tuomaa inhimillisyyttä”

Toinen toimivuuden takaava tekijä onkin yksiselitteisempi: Williams on aivan käsittämättömän taitava esiintyjä. Tämän lisäksi hänellä on takanaan uskomattoman vahva taustabändi, joka saa uudemmatkin kappaleet toimimaan. The Heavy Entertainment Show –levyltä (2016) napattu, Siperian mammutin lailla tamppaava Party Like A Russian tuskin voisi tämän paremmalta kuulostaa.

Photo: Leo Baron

Myös Williams suoriutui ihailtavasti osuuksistaan – vain megahitti Angelsin korkeimmat osuudet jätettiin yleisön hoidettavaksi. Yleisön laulattaminen näyttää muutenkin olevan oleellinen osa illan esitystä: setin puolivälissä artisti intoutuu laulattamaan yleisöllä kourallisen lainakappaleita 80- ja 90 –luvuilta. Tämä onkin esityksen ainoa suvantovaihe, sillä Williamsin omassa tuotannossa riittäisi aivan hyvin täytettä koko illalle.

”Vain megahitti Angelsin korkeimmat osuudet jätettiin yleisön hoidettavaksi”

Reippaan puolitoistatuntisen setin aikana Williams antaa Ratinaan saapuneelle yleisölle kaikkensa. Onneksi yleisöllä on vastalahja annettavanaan: voimaantumisballadi Love My Lifen aikana kymmenettuhannet katsojat nostavat ylös punaiset sydämet, joita koristaa kappaleen nimi. Kyseessä on radiokanavan masinoima tempaus, joka saattaa artistin silminnähtävän liikutuksen valtaan. Uusimman levyn toisena singlenä julkaistu kappale on kaukana hitistä. Vaan se ei haittaa, sillä sekin on ollut osana sitä pitkää ja kivistä polkua, joka on johtanut tähän kiertueeseen.

Photo: Leo Baron

Robbie Williams – entinen poikabändi-idoli, 2000-luvun brittipopin megatähti, lyhytaikainen ufo-intoilija sekä myöhemmin altavastaajan asemaan ajettu artisti – osoittaa yhdessä illassa olevansa hyvinkin ajankohtainen nimi pop-musiikin saralla.

Teksti: Lassi Linnola

Photo: Leo Baron
Photo: Leo Baron