Kolumni: Beatles antoi, Beatles otti

Soundin verkkotuottaja Saku Schildt oli mukana viikonloppuna päätöksensä saaneessa projektissa, jossa arvotettiin Beatlesin kappaleet paremmuusjärjestykseen. Urakka muistutti siitä, mikä suomalaisessa musiikkialassa on parasta – ja miten puheet Beatlesin erehtymättömyydestä on syytä unohtaa.

Kaikkeen sitä ryhtyy, kun riittävän vanhaksi elää. Tuontyyppisiä ajatuksia on kuluneen vuoden aikana pohtinut yksi jos toinenkin musiikinystävä peratessaan kuuliaisesti Beatlesin 211 kappaletta käsittävää levytettyä tuotantoa.

Miksi? Koska Aamulehdessä nykyään työskentelevä, komean uran musiikijournalismin parissa tehnyt Antti Lähde keksi eräänä kauniina päivänä, että nyt on viimein saatava selvyys popmusiikin ikiaikaiseen väittelynaiheeseen Beatlesin tuotannon absoluuttisesta paremmuusjärjetyksestä. Niinpä hän pyysi tuekseen sellaiset 150 innokasta musiikkimiestä ja -naista ja alkoi näiden kanssa arvostella Beatlesin kappaleita yhden per arkipäivä.

150 aloittaneesta maaliviivalle saakka jaksoi lopulta 126 urheaa. Tähdennettäköön, ettei raati suinkaan koostunut pelkistä Beatles-fanaatikoista, vaan mukana oli hyvinkin skeptisesti yhtyeeseen suhtautuvia kuulijoita. Samoin sellaisia, joille Fab Four on aina ollut korkeintaan yksi kuuluisa bändi muiden vastaavien joukossa.

126 osallistujaa oli talkoohengessä valmis uhraamaan aikaansa projektiin, josta kukaan ei kostu taloudellisesti lainkaan. Aika hyvin, vaikka operaatio kalpenee monen kellaribändin, rockfestivaalin tai pienen levy-yhtiön tekemisten rinnalla.

Projekti oli sikäli mieltäylentävä, että se kuvaa suomalaisen musiikkialan parhaita puolia: innostuneisuutta, yhteisöllisyyttä ja vaivannäköä pelkäämätöntä asennetta.

126 osallistujaa oli talkoohengessä valmis pitkjäjänteiseen työskentelyyn ja uhraamaan aikaansa projektiin, josta kukaan ei kostu taloudellisesti lainkaan. Aika hyvin, vaikka operaatio kalpenee esimerkiksi monen kellaribändin, rockfestivaalin tai pienen levy-yhtiön tekemisten rinnalla.

Niissä horisontissa siintävä palkinto – menestys, mammona, unelma musiikista päivätyönä – on monelle pelkkä kangastus, mutta silti ihmiset jaksavat tehdä valtavasti töitä asiansa eteen. Unettomia öitä, taloudellisia riskejä ja stressiä kertyy helposti vaarallisen paljon, kun yleisölle puuhataan kookasta keikkaa tai uusia levyjä kuunneltaviksi.

Silti Suomessa ei ole koskaan ollut puutetta yrittäjistä. Aina löytyy joku, joka keksii järjestää suosikkibändinsä Suomeen kiertueelle tai päättää, etteivät marginaalibändit saa maassamme riittävästi ääntään kuuluviin, ja että tuo puute on välittömästi paikattava uuden levymerkin avulla.

Tällaista intohimoa ei voi kuin syvästi arvostaa. Kaikki te, jotka tunnistatte tästä itsenne: nostan teille hattua. Olette hienoja ihmisiä.

Entä mitä juuri päättynyt projekti opetti itse pääaiheestaan, Beatlesista?

Ensinnäkin sen, että puheet tämän kaikkien aikojen popbändin erehtymättömyydstä voi unohtaa. Beatlesin tuotannon joukkoon mahtuu paljon tylsiä, tympeitä tai kerrassaan sietämättömiä renkutuksia, joita ei halua kuulla enää koskaan uudelleen.

Tässä katson henkilökohtaisesti etenkin kokeellisen ”valkoisen tuplan” puoleen. Voi taivas varjele sentään, miten joku on voinut pitää lähtökohtaisesti hyvänä ideana esimerkiksi The Continuing Story of Bungalow Billin tai Wild Honey Pien levyttämistä? Hirvittävää!

Lisäksi kävi ilmi, ettei Beatles kykene kilpailemaan rock’n’rollissa esikuviensa kanssa. Little Richard luuttuaa brittiläisillä oppipojillaan flyygelin kantta.

Vaan kun viikonlopun kappalemaratonissa (laulut tietenkin kuunneltiin parhausjärjestyksessä) selvittiin 100 parhaan biisin puolelle, ei voinut kuin jälleen kerran vaikuttuneena äimistellä, millaisen kavalkadin timanttisia sävellyksiä Beatles sai lyhyessä ajassa julkaistua. Ja miten monen musiikkityylin syntymiseen se on ollut vaikuttamassa: heavy metal -muusikot tuntevat Helter Skelterinsä, Type O Negativen kaltainen tuomiopäivän rock on sielunsa velkaa Abbey Roadin I Want You (She’s So Heavy) -biisille, Tomorrow Never Knows on kuin The Chemical Brothersia kauan ennen kuin elektronisesta musiikista tiedettiin mitään, ja niin edelleen.

Beatles-kimara sai pohtimaan sitäkin, mikä on yhtyeen merkitys nykypäivän musiikissa. Kun esimerkiksi 1990-luku oli brittipoppeineen ja kulashakereineen silkkaa Beatles-tribuuttia, missä määrin nykyiset hittiyhtyeet ja -artistit mieltävät pop-pioneerit vaikuttimikseen? Alkavatko Sgt. Pepper ja Abbey Road viimein muuttua pelkiksi muinaismuistoiksi, jotka eivät kosketa 2010-luvun nuorta musiikkidiggaria millään tavalla?

Kenties, mutta Liverpoolin nelikko ei antaudu helpolla. Siitä kielii esimerkiksi eräs yksityiskohta viikonlopun Beatles-tapahtumasta.

Iltaan kuului luonnollisesti kiperä musavisa, jossa raadin Beatles-tietous mitattiin. Kysymyksissä ei annettu armoa, vaan parrakas, keski-ikää lähestyvä tai sen jo ohittanut Beatles-veteraani toisensa jälkeen joutui nostamaan kätensä pystyyn oikeita vastauksia pohtiessaan.

Ja kukas visan lopulta veikään nimiinsä? Kolmen naisen joukkue, jonka yhtenä suvereeneimpana tiedonlähteenä kunnostautui eräs ryhmän nuorimmista jäsenistä.

Nuorissa on Beatles-tulevaisuus!

Koko Beatlesin levytetty tuotanto paremmuusjärjestyksessä (kappaleen perässä vuosiluku ja laulun saamien arvosanojen keskiarvo):

211 Dig It (1970) 5,12
210 Maggie Mae (1970) 5,21
209 Matchbox (1964) 5,25
208 Chains (1963) 5,32
207 Everybody’s Trying to Be My Baby (1964) 5,35
206 Honey Don’t (1964) 5,36
205 All Together Now (1969) 5,53
204 I’ll Get You (1963) 5,62
203 Slow Down (1964) 5,74
202 Kansas City / Hey-Hey-Hey-Hey (1964) 5,76
201 Wild Honey Pie (1968) 5,76
200 Little Child (1963) 5,76
199 Mr. Moonlight (1964) 5,76
198 Act Naturally (1965) 5,87
197 Why Don’t We Do It On the Road (1968) 5,87
196 One After 909 (1970) 5,87
195 Thank You Girl (1963) 5,94
194 Don’t Pass Me By (1968) 5,98
193 You Know My Name (Look Up the Number) (1970) 5,99
192 Devil in Her Heart (1963) 6,01
191 What Goes On (1964) 6,04
190 Revolution #9 (1968) 6,16
189 Roll Over Beethoven (1963) 6,19
188 Baby’s in Black (1964) 6,19
187 A Taste of Honey (1963) 6,21
186 Words of Love (1964) 6,24
185 I Call Your Name (1964) 6,25
184 Not a Second Time (1963) 6,31
183 You’ve Really Got a Hold on Me (1963) 6,32
182 Yes It Is (1965) 6,33
181 Ask Me Why (1967) 6,34
180 Ps. I Love You (1962) 6,37
179 The Inner Light (1968) 6,38
178 Piggies (1968) 6,38
177 Hold Me Tight (1964) 6,39
176 I’ll Cry Instead (1964) 6,41
175 Baby It’s You (1963) 6,42
174 Her Majesty (1969) 6,42
173 You Like Me Too Much (1965) 6,47
172 Dizzy Miss Lizzy (1965) 6,48
171 She’s a Woman (1964) 6,49
170 Long Tall Sally (1964) 6,49
169 Anna (Go to Him) (1963) 6,50
168 The Continuing Story of Bungalow Bill (1968) 6,53
167 Boys (1963) 6,54
166 Yer Blues (1968) 6,57
165 It’s Only Love (1965) 6,60
164 When I Get Home (1964) 6,62
163 Honey Pie (1968) 6,68
162 Ob-La-Di, Ob-La-Da (1968) 6,72
161 I Don’t Want to Spoil the Party (1964) 6,72
160 Good Night (1968) 6,73
159 Maxwell’s Silver Hammer (1969) 6,75
158 I Wanna Be Your Man (1963) 6,76
157 Mean Mr. Mustard (1969) 6,78
156 Bad Boy (1965) 6,78
155 For You Blue (1970) 6,83
154 Another Girl (1965) 6,85
153 Flying (1967) 6,86
152 Till There Was You (1963) 6,87
151 There’s a Place (1963) 6,89
150 Rocky Raccoon (1968) 6,89
149 Baby, You’re a Rich Man (1967) 6,90
148 I’ve Got a Feeling (1970) 6,91
147 Only a Northern Song (1969) 6,91
146 Dig a Pony (1970) 6,91
145 Money (That’s What I Want) (1963) 6,93
144 She Came in Through the Bathroom Window (1969) 6,95
143 Old Brown Shoe (1969) 6,97
142 I Need You (1965) 6,98
141 Lovely Rita (1967) 6,99
140 Misery (1963) 7,01
139 I’m Happy Just to Dance With You (1964) 7,01
138 Tell Me Why (1964) 7,02
137 What You’re Doing (1964) 7,05
136 Don’t Bother Me (1963) 7,09
135 This Boy (1963) 7,09
134 Polythene Pam (1969) 7,10
133 Birthday (1968) 7,12
132 I’m Down (1965) 7,12
131 All I’ve Got to Do (1963) 7,13
130 Run for Your Life (1965) 7,15
129 Good Morning, Good Morning (1967) 7,15
128 Revolution 1 (1968) 7,15
127 Blue Jay Way (1967) 7,18
126 Yellow Submarine (1966) 7,18
125 I’m a Loser (1964) 7,19
124 I Me Mine (1970) 7,19
123 You Can’t Do That (1964) 7,22
122 Tell Me What You See (1965) 7,22
121 Good Day Sunshine (1966) 7,25
120 Every Little Thing (1964) 7,27
119 You’re Going to Lose That Girl (1965) 7,27
118 The Ballad of John and Yoko (1969) 7,30
117 Within You Without You (1967) 7,31
116 Do You Want to Know a Secret (1963) 7,34
115 Sexy Sadie (1968) 7,34
114 Love Me Do (1962) 7,35
113 Sun King (1969) 7,43
112 I Will (1968) 7,45
111 Please Mr. Postman (1963) 7,46
110 Savoy Truffle (1968) 7,49
109 Cry Baby Cry (1968) 7,50
108 Rock and Roll Music (1964) 7,56
107 Everybody’s Got Something to Hide Except Me and My Monkey (1968) 7,56
106 I Want to Tell You (1966) 7,56
105 Two of Us (1970) 7,63
104 When I’m Sixty-Four (1967) 7,68
103 Oh, Darling! (1969) 7,69
102 I’m Looking Through You (1965) 7,69
101 Doctor Robert (1966) 7,70
100 I’m So Tired (1968) 7,71
99 If I Fell (1964) 7,76
98 Love You To (1966) 7,76
97 Being for the Benefit of Mr. Kite (1967) 7,79
96 The Night Before (1965) 7,81
95 It Won’t Be Long (1963) 7,82
94 Fixing a Hole (1967) 7,82
93 The Word (1965) 7,84
92 I Should Have Known Better (1964) 7,84
91 I’ve Just Seen a Face (1965) 7,85
90 Wait (1965) 7,85
89 Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Reprise) (1967) 7,87
88 Any Time at All (1964) 7,89
87 Think for Yourself (1965) 7,90
86 Carry That Weight (1969) 7,92
85 Hey Bulldog (1968) 7,93
84 Get Back (1969) 7,97
83 Your Mother Should Know (1967) 8,01
82 The End (1969) 8,01
81 Day Tripper (1965) 8,01
80 Octopus’ Garden (1969) 8,01
79 No Reply (1964) 8,02
78 From Me to You (1963) 8,04
77 Hello Goodbye (1967) 8,06
76 It’s All Too Much (1969) 8,06
75 I’ll Follow the Sun (1964) 8,06
74 Lady Madonna (1968) 8,07
73 You Never Give Me Your Money (1969) 8,07
72 Long Long Long (1968) 8,10
71 Girl (1965) 8,11
70 Julia (1968) 8,12
69 You Won’t See Me (1965) 8,12
68 If I Needed Someone (1965) 8,14
67 Eight Days a Week (1964) 8,15
66 She’s Leaving Home (1967) 8,15
65 I’ll Be Back (1964) 8,18
64 Revolution (1968) 8,19
63 Back in the U.S.S.R. (1968) 8,19
62 Mother Nature’s Son (1968) 8,19
61 We Can Work It Out (1965) 8,20
60 I Feel Fine (1964) 8,21
59 You’ve Got to Hide Your Love Away (1965) 8,24
58 Getting Better (1967) 8,24
57 Because (1969) 8,29
56 Martha My Dear (1968) 8,33
55 Things We Said Today (1964) 8,34
54 Glass Onion (1968) 8,35
53 With a Little Help From My Friends (1967) 8,35
52 Can’t Buy Me Love (1964) 8,37
51 Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967) 8,38
50 Don’t Let Me Down (1969) 8,40
49 All My Loving (1963) 8,42
48 Happiness Is a Warm Gun (1968) 8,42
47 Twist and Shout (1963) 8,43
46 Got to Get You Into My Life (1966) 8,44
45 Michelle (1965) 8,45
44 Please Please Me (1963) 8,45
43 Let It Be (1970) 8,46
42 Nowhere Man (1965) 8,46
41 Norwegian Wood (1965) 8,46
40 I Want You (She’s So Heavy (1969) 8,48
39 All You Need Is Love (1967) 8,48
38 Magical Mystery Tour (1967) 8,49
37 Golden Slumbers (1969) 8,53
36 Taxman (1966) 8,53
35 Paperback Writer (1966) 8,57
34 Dear Prudence (1968) 8,59
33 Helter Skelter (1968) 8,59
32 Penny Lane (1967) 8,61
31 The Fool on the Hill (1967) 8,63
30 Here There and Everywhere (1966) 8,64
29 Lucy in the Sky With Diamonds (1967) 8,68
28 Drive My Car (1965) 8,68
27 The Long and Winding Road (1970) 8,69
26 Rain (1966) 8,70
25 I Saw Her Standing There (1963) 8,73
24 While My Guitar Gently Weeps (1968) 8,73
23 And I Love Her (1964) 8,75
22 A Hard Day’s Night (1964) 8,82
21 Yesterday (1965) 8,84
20 And Your Bird Can Sing (1966) 8,86
19 I Want to Hold Your Hand (1963) 8,87
18 She Said She Said (1966) 8,88
17 Hey Jude (1968) 8,94
16 Blackbird (1968) 8,95
15 Across the Universe (1969) 8,96
14 She Loves You (1963) 9,00
13 Ticket to Ride (1965) 9,06
12 I’m Only Sleeping (1966) 9,06
11 Come Together (1969) 9,07
10 I Am the Walrus (1967) 9,13
9 For No One (1966) 9,14
8 In My Life (1965) 9,16
7 Help! (1965) 9,22
6 Something (1969) 9,34
5 Tomorrow Never Knows (1966) 9,35
4 Here Comes the Sun (1969) 9,38
3 Eleanor Rigby (1966) 9,57
2 A Day in the Life (1967) 9,61
1 Strawberry Fields Forever (1967) 9,69