T-paidan syvin olemus


Vittu jee! Tissit Gambinassa. Minulla on kuukautiset. Vedä käteen. Old is not dead! Fast music for slow people. 

Muun muassa tuollaisia tiedonantoja löytyy kotimaisten yhtyeiden paidoista. Levymyynnin laskiessa erilaiset fanituotteet ovat nousseet arvoon arvaamattomaan. Keikan paitamyyntitiskin valikoima saattaa lähennellä pienen kivijalkaputiikin koko syysmallistoa.

Enää ei riitä, että paidasta löytyy yhtyeen logo. Tai levyn nimi. Nyt markkinoilla kilpaillaan tyylikkyyden lisäksi hassuilla sutkautuksilla. Kaikista paidoista ei ensi näkemältä edes pysty päättelemään kyseessä olevan artistiin liittyvän tuotteen, vai mitä pitäisi päätellä tekstistä: Tottele! 

Yhtye tai artisti voi tuoda mielipiteitään ja arvojaan julki myös tuotteissaan. PMMP:n Joku Raja -sinkun ja paidan tuotot lahjoitettiin Amnestylle. Stam1nan valikoimasta löytyy Viimeinen Atlantis -levyn teemaan sopivasti ekopaitoja. 

Onnistuneet fanituotteet tekevät takuuvarmaa myyräntyötä yhtyeen markkinoinnissa. Jo ennen Lapkon nousua suuren yleisön tietoisuuteen saattoi katukuvasta bongata yhtyeen paitoja ja kangaskasseja pilvin pimein. Selkeä ja katukuvasta erottuva logo herätti mielenkiintoa: mikä hiton Lapko? 

Paita toimii markkinoinnissa parhaiten toisen artistin päällä. Kun Madonna laittaa keikalleen Katy Perryn paidan, saa Perry heti 10 000 uutta fania. Jos James Hetfield käy terapeutillaan naapurinpojan pikkubändin paita päällä, saa poikien yhtye alkaa toden teolla kasaamaan levyä. Kaikki tämä ilman turhaa puhetta. 

Tiettyjen yhtyeiden paidat toimivat statussymboleina, jos ei muualla niin ainakin yläasteen tupakkapaikalla. Iron Maidenin tai Slayerin hallikeikalta jonotettu kiertuepaita nostaa hintelän pitkätukan asemaa arvoasteikossa ainakin muutaman pykälän, oli niitä levyjä hyllyssä tai ei. Imagon vuoksi ostettaessa Iggy Popin ja Rolling Stonesin paidat voi näppärästi hankkia Hennes & Maurizilta. 

Entäs kiertuepaidat? 

Keikkahifistelijä ei tietenkään laita ostamaansa paitaa päälle heti, vaan katsoo nenänvarttaan pitkin niitä, jotka heti tekstiilin saatuaan repäisevät sen niskaansa. Hifistelijällä itsellään on päällään Metallican jo lähes pitsiseksi muuttunut paita, joka ostettu Oulunkylän keikalta. Sanoma kuuluu kauas ja kovaa: ”Minä olen nähnyt tämän ainakin kymmenen kertaa!”

– Laura Vähähyyppä