BARRY ADAMSON: The Murky World Of Barry Adamson

Arvio julkaistu Soundissa 06/1999.
Kirjoittanut: Tero Alanko.
Yli kymmenen vuotta sitten Nick Cave & The Bad Seedsin basistin paikalta soolouralle siirtyneen Barry Adamsonin synkkä maailma sisältää yhdeksän vanhaa ja kolme uutta raitaa.

Arvio

BARRY ADAMSON
The Murky World Of Barry Adamson
Mute

Yli kymmenen vuotta sitten Nick Cave & The Bad Seedsin basistin paikalta soolouralle siirtyneen Barry Adamsonin synkkä maailma sisältää yhdeksän vanhaa ja kolme uutta raitaa. Vanha materiaali on valittu suunnilleen satunnaisotannalla, joten kyseessä ei ole best of tai millään muullakaan järkevällä tavalla kasattu kokonaisuus.

Jo vuosikausia ennen trip hopin keksimistä Adamson kertoi tekevänsä musiikkia kuvitteellisiin elokuviin. Viime vuosina tosin ne eivät ole aina olleet kuvitteellisia; hänen musiikkiaan on kuultu muun muassa David Lynchin Lost Highway -leffan soundtrackilla. Adamsonin musiikin rakennuspalikoihin ovat alusta saakka kuuluneet John Barryn mestariteoksista muistuttavat dramaattiset teemat ja ylevä orkestraatio sekä laulujen koostaminen kollaasimaisista kerrostumista. Atmosfääri on pysynyt aina yhtä intensiivisenä kuin Manchesterin sateenpieksemien tehdasalueiden tunnelma. 1987 julkaistun The Man With The Golden Armin ja uusien kappaleiden peruselementit eivät eroa toisistaan mitenkään järisyttävästi.

Vaikka useimmat kokoelman kappaleista suorastaan huutavat erinomaisuutta, niin päällimmäiseksi kysymykseksi jää kuitenkin, että miksi ihmeessä tämäkin levy on tehty? Toki Barry Adamsonin tumma ja kieroutunut äänimaailma käy näistäkin näytteistä tutuksi, mutta silti ehdottomasti parempi vaihtoehto on etsiä vaikkapa 1996 ilmestynyt todella svengaava Oedipus Schmoedipus -mestariteos, jolla vierailevat muun muassa Nick Cave ja Jarvis Cocker. 

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa