Biitistä ja vierailijasta toiseen – Kendrick Lamarin uusin on kevyttä muttei tyhjänpäiväistä kuunneltavaa

Arvio julkaistu Soundissa 5/2017.
Kirjoittanut: Mirko Siikaluoma.

Arvio

Kendrick Lamar
DAMN.
Interscope

Tarinan mukaan Kendrick Lamar pisti DAMN.-levynsä tuottajat kirjaimellisesti nukkumaan studiossa, sillä pois ei ollut asiaa ennen kuin lopputulos oli tarpeeksi hyvä. Metodi kuulostaa intensiiviseltä, mutta niin on lopputuloskin.

Yhdestä biitistä toiseen hyppiminen on muodostunut leimalliseksi tehokeinoksi Kendrickin tuotannossa ja DAMN.:illa Lamar tuntuu hyödyntävän tätä vain alleviivatakseen räppäyksensä teknistä taituruutta. Oman taidon korostaminen ei ole tyhjää puhetta, sillä miehellä oli varaa jättää jopa kova The Heart Part Pt. 4 -singlerykäisy ulos lopulliselta levyltä.

Lamar on noussut suurten nimien joukkoon ja siitä kertovat jo levyn vierailijat (Rihanna, U2). Matkan varrella miehen kyky tarinankerrontaan on jalostunut. Tämä kulminoituu levyn päättävään DUCKWORTH.:iin, jossa Kendrick pukee biisiksi päätä huimaavan tositarinan ilman kertosäettä.

DAMN. on räppärin kolmas julkaisu kolmen vuoden sisään, mutta väsymistä ei ole havaittavissa. Verrattuna To Pimp A Butterflyhin (2015) 55-minuuttinen DAMN. ei onnekseen kärsi useille rap-albumeille tyypillisestä massiivisesta mitasta. DAMN. on Lamarin uran kevyin albumi, mutta ei silti mitään helppoa kuunneltavaa.

Lisää luettavaa