THE CAPITAL BEAT: A Greater Burning

Arvio julkaistu Soundissa 8/2008.
Kirjoittanut: Sami Nissinen.

Etnisen rytmimusiikin soittaminen vaatii paljon omistautumista. Ensin on irtauduttava valtakulttuurin ja perinteiden säätelemästä normatiivisesta mausta ja koettava herätys. Tämän jälkeen on opeteltava tekniikka.

Arvio

THE CAPITAL BEAT
A Greater Burning
Stupido

Etnisen rytmimusiikin soittaminen vaatii paljon omistautumista. Ensin on irtauduttava valtakulttuurin ja perinteiden säätelemästä normatiivisesta mausta ja koettava herätys. Tämän jälkeen on opeteltava tekniikka.

Espoolais-helsinkiläisen The Capital Beatin rokkaava ska-reggae soi ammattitaitoisen jämäkästi ja tyylin viitekehys paikantuu hetkessä. Kollektiivissa vaikuttaa selvästi olevan taitoa ja voimaa, paikoin meno yltyy jopa punkahtavan riehakkaaksi. Vastapainona vaikuttavaa on erilaisten karibialaisten rytmien runsas kirjo. 

Tästä huolimatta todella omintakeiseen sointiin, saati oivaltavaan synteesiin, The Capital Beatilla ei ole vielä riittäviä eväitä. Englanniksi lauletut biisit ovat melodisia ja kivoja, mutta oikeastaan mikään osatekijä ei tee niistä juuri The Capital Beatin kuuloisia. Rytmiryhmä luo sopivassa suhteessa jännitettä ja letkeyttä ja rehevät torviarrit ovat kelvollisia, mutta kaikki tämä on turhan oppikirjamaista.

The Capital Beatissa viehättää kollektiivisen ilakoinnin riemu ja voima, ja livetilanteessa tauti tarttuu varmasti kuuntelijoihinkin, mutta levyltä jotain jää kaipaamaan. Oivaltavaa soundiarkkitehtuuria, tylympää rudeboy-asennetta tai vallattomia psykedeliasävyjä?

The Capital Beatin solisti Fredi Lunden joutui Soundin kuulusteltavaksi.

Milloin ja miten kiinnostuit jamaikalaisista rytmeistä?

– Se löytyi aikoinaan skeittauksen ja siihen liittyvän musiikin kautta. Ska ja reggae oli upotettu skedepunkkiin, kiinnostuin siitä osasta ja aloin perehtyä tarkemmin. Se vei sitten mennessään. Bob Marley oli mies, jonka myös löysin, varsinkin hänen hienojen melodioiden takia. Sitä kautta löytyivät muut vanhat reggae-artistit.

Juurimusiikkiin liitetään varsin usein ajatus autenttisuudesta. Miten The Capital Beat on hankkinut kannuksensa ja uskottavuutensa?

– Me ollaan kaikki kuunneltu, soitettu ja eletty tätä musiikkia jo kauan. Varsinkin rytmiryhmä on erittäin paneutunut Jamaika-rytmeihin, ja sovittaessamme omia biisejä pyrimme vaalimaan vanhoja perinteitä samalla, kun tuomme oman juttumme biiseihin.

Mikä mielestäsi erottaa The Capital Beatin muista (suomalaisista) reggae- ja ska-yhtyeistä?

– Meidän musiikki kiemurtelee reggaen ja skan, soulin sekä calypson välissä. Emme halua olla liian puritaaninen ska- tai reggae-bändi. Haluamme vain tehdä hyvää tanssittavaa musiikkia. Hirveän monta englanniksi laulavaa ja täydellä torvisektiolla varustettua ska- tai reggae-bändiä ei Suomesta tällä hetkellä löydy.
Reggae ja ska ovat hyvänmielen musiikkia. Miten se sopii yksiin suomalaiseen mentaliteetin kanssa?

– Mielestäni sopii oikein hyvin ja todistaa, että kaikki suomalaiset eivät ole jörö-Paavoja, jotka vetävät HK:n sinistä ja tuhisevat yksinään jossain nurkassa. Se on itse asiassa aika häviävän pieni osa suomalaisista, jotka sopivat tähän yleiseen kuvaukseen. Suomalaiset osaavat yhtä lailla kuin muutkin juhlia iloisesti, heittäytyä, tanssia ja nauttia rytmimusasta. Sen ovat ihmiset todistaneet kesän keikoilla.

Uskotko, että Suomessa voi menestyä levytysrintamalla tämän tyylisellä musiikilla? Vai tähtäättekö heti ulkomaan markkinoille?

– Suomen reggae-skene on voinut hyvin jo pitkään, löytyy hienoja artisteja ja bändejä. Myös ska-skenekin nostaa päätään. Silti levymyynnit ja keikkakuviot ovat suhteellisen pienet Suomessa oli musiikkityyli mikä tahansa. Eli kyllä me myös ulkomaille tähdätään.

SAMI NISSINEN

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa