CHRIS CORNELL: Scream

Arvio julkaistu Soundissa 3/2009.
Kirjoittanut: Sauli Vuoti.

Internetin keskustelupalstat täyttyivät kommenteista ja vihan sekaisesta turhautumisesta, kun ensimmäiset musiikkinäytteet Chris Cornellin uudesta levystä tuotiin kuuluviin. Cornell oli liittoutunut Timothy ”Timbaland” Mosleyn kanssa ja toteuttanut pitkäaikaisen ambitionsa tehdä R&B-juonteista musiikkia.

Arvio

CHRIS CORNELL
Scream
Interscope

Internetin keskustelupalstat täyttyivät kommenteista ja vihan sekaisesta turhautumisesta, kun ensimmäiset musiikkinäytteet Chris Cornellin uudesta levystä tuotiin kuuluviin. Cornell oli liittoutunut Timothy ”Timbaland” Mosleyn kanssa ja toteuttanut pitkäaikaisen ambitionsa tehdä R&B-juonteista musiikkia. Kuten Timbaland on todennut: ”Cornell on ensimmäinen rokkari, joka pääsee klubeihin.”

Levyn kappaleet ovat yhtä täysin Timbalandille kirjattua sävellystä lukuun ottamatta Cornellin ja Mosleyn yhteistuotantoa. Timbalandin tutut kilinät ja napsutukset ovat jälleen kerran mukana, mutta kappaleissa on huomioitu myös Cornellin menneisyys ja äänimaailmatkin ovat sen mukaiset. Cornellin laulumelo­dioissa on aina kuulunut mustan musiikin vaikutus, eivätkä ne itsessään eroa miehen aikaisemmasta tuotannosta juuri mitenkään. Kokonaisuutta dominoivat niin repivä rock-estetiikka kuin petollisen tyylikäs klubijyräyskin.

Cornellin loistavat tulkinnat kantaisivat vaikka minkälaista musiikkia, mutta Timbalandin panostakaan ei pidä väheksyä. Rockin ja modernin R&B:n yhteenliittymä kuulostaa parhaimmillaan yksinomaan loistavalta. Kaksi musiikkityyliä on saatu linkitettyä toisiinsa uskottavalla tavalla.

Artistin ilmaisunvapautta on kunnioitettava, eikä tätä levyä kannata ohittaa liiallisella ryppyotsaisuudella. Yksi modernin rockin valovoimaisimmista tähdistä on nimittäin täysin elementissään.

Lisää luettavaa