CIRCLE: Alotus

Arvio julkaistu Soundissa 01/2003.
Kirjoittanut: Tero Alanko.
Jo 30 vuotta sitten yksi Hans Joachim Irmlerin Faust-yhtyeen avant rockin ominaispiirteistä oli heidän käyttämänsä kollaasitekniikka.

Arvio

CIRCLE
Alotus
Klangbad

Jo 30 vuotta sitten yksi Hans Joachim Irmlerin Faust-yhtyeen avant rockin ominaispiirteistä oli heidän käyttämänsä kollaasitekniikka. Myöskään Irmlerin mestaroima Alotus ei sisällä perinteisessä mielessä rockbändin soittoa, vaan enemmänkin soitteita ja soinnin, joita levyn äänittänyt, miksannut ja tuottanut veteraani korostaa oman näkemyksensä mukaan. Kesällä 2001 Saksassa nauhoitetusta materiaalista koostetulla levyllä Irmlerin osuus on ainakin yhtä suuri kuin yhtyeen itsensä.

Nopeasti äänitetty ja hitaasti käsitelty Alotus mieltyy yhden tunnelman tutkielmaksi, ja tuo tunnelma on hyvin pahaenteinen. Levyn kiinnekohtana eivät toimi toistuvat teemat tai mitkään muut popmusiikin perinteiset konventiot, vaan Irmlerin hurja miksaus. Välillä hänen huomionsa keskittyy syvältä kumpuavaan bassosoundiin, välillä sitkeään rumpugrooveen, kirskuviin kitaroihin tai Mika Rätön villiin primaaliääntelyyn, joiden kunkin annetaan vuorollaan nousta äänikuvan etualalle. Efekti on hyvin tehokas ja tuo erinomaisesti esiin yhtyeen erityispiirteet, mutta ei sen musiikkia.

Idean tasolla erittäin saksalaisvaikutteisen porilaisyhtyeen hakeutuminen todelliselle alkuperäislähteelle sai aikaan kohtaamisen, jota basisti Jussi Lehtisalo kuvasi viime elokuussa tehdyssä haastattelussa näin: "Tavallaan kaikki, mitä me ollaan opittu kymmenessä vuodessa kiteytyi siinä reissussa." Uskoakseni tuo opittu näkyy enemmän jossain muualla kuin tällä levyllä, vaikka sinänsä Alotus on kunniakas ja taas erilainen osa Lehtisalon eteenpäin viemän musiikintutkimuskeskuksen mittavaan diskografiaan.

Toivottavasti Circle pian suuntaa kaiken taitonsa, tarmonsa ja keskittymiskykynsä ikioman kosmische rockin mestariteoksensa luomiseen. 

Lisää luettavaa