Demonien manauksesta aurinkoon – Highly Suspect on yhä nälkäinen rocktulokas

Arvio julkaistu Soundissa 1/2017.
Kirjoittanut: Mirko Siikaluoma.

Arvio

Highly Suspect
The Boy Who Died Wolf
Columbia

Highly Suspect huomioitiin parhaan rock-albumin Grammy-ehdokkuudella jo ensimmäisellä albumillaan Mister Asylum (2015). Suomessa vielä varsin tuntemattoman yhtyeen vauhti on 2010-lukulaiselle rock-yhtyeelle kova, sillä The Boy Who Died Wolf näki päivänvalon vain reilun vuoden debyytin julkaisun jälkeen.

Highly Suspectia on verrattu muun muassa Queens Of The Stone Ageen ja bändeissä onkin musiikillisesti paljon samaa. Highly Suspect kuitenkin voittaa Josh Hommen kumppaneineen jo pelkällä nälkäisellä asenteellaan.

The Boy Who Died Wolf ei turhia ujostele. Bluesmaisen raa’at biisit käsittelevät elämän synkempiä puolia laajalla paletilla ja keulakuva Johnny Stevens laulaa kuin manatakseen demoneja ulos mielestään. Levy on aurinkoisimmallaan Postres-kappaleella, joka käsittelee levyn nauhoitustunnelmia Kolumbiassa.

The Boy Who Died Wolf on juuri oikealla tavalla siloittelematon ja vahva kokonaisuus. Levyn ainoaksi turhaksi raidaksi jää hiphopin puolella käväisevä F.W.Y.T.-väliraita, jonka ainoa funktio on ilmiselvästi toimia siltana aggressiivisen ja poliittisen Viper Striken sekä Chicago-balladin tunnelmien välisen kanjonin välillä.

Lisää luettavaa