ERI ESITTÄJIÄ: The Complete Stax/Volt Soul Singles 1968–1971

Arvio julkaistu Soundissa 6–7/2015.
Kirjoittanut: Pauli Kallio.

Arvio

ERI ESITTÄJIÄ
The Complete Stax/Volt Soul Singles 1968–1971
Stax

Memphisissä toimiva Stax Records oli vuonna 1968 kovan paikan edessä. Jakelusopimus Atlanticin kanssa purkautui, kun Warner Brothers osti Atlanticin. Samalla papereista löytyi pykälä, jonka perusteella yhtiön koko vuosien 1959–1968 tuotanto siirtyi Atlanticin omistukseen.

Koettelemuksia kasautui muillakin rintamilla. Staxin kirkkaimman tähden Otis Reddingin lento päättyi hyiseen veteen joulukuussa 1967. Martin Luther King murhattiin seuraavana keväänä. Mellakoitsijat jättivät Staxin tilat rauhaan, mutta rotusuhteiden kiristyminen tuntui yhtiön sisällä. Tuoreet turvamiehet peräsivät kulkulupia muusikoilta, jotka olivat luoneet yhtiön maineen Motownin ainoana varteenotettavana kilpailijana.

Menestyspaineet olivat kovat senkin tähden, että lennossa sovitetun spontaanin soulin oli vähitellen väistyttävä hienostuneempien tuotantojen tieltä. Silti Stax ponkaisi jaloilleen kuin inspiroituneena uudesta logostaan, jossa sormet napsahtavat. Perustajajäsen Jim Stewart ja uusi pomo Al Bell patistivat väkensä urakkahommiin. Keväällä 1969 julkaistiin kertaheitolla 27 albumia. Uudistuminen ruumiillistui Isaac Hayesissa, josta Hot Buttered Soul teki supertähden.

Single säilyi silti Staxin tärkeimpänä julkaisumuotona, kuten käsillä oleva yhdeksän levyn napakka paketti todistaa. Aikanaan gospelista souliin vaihtanut Johnnie Taylor suolsi ytimekkäitä hittejä ennen muuttumistaan diskosudeksi. Maailman vanhin teini Rufus Thomas tanssitti ikuinen pilke silmäkulmassaan. Staple Singers loisti uransa huipulla ja Booker T. & The MG’s laajensi reviiriään. Albert King ja Little Sonny rikastavat palettia funkylla bluesilla. Voi vain ihmetellä, miksi Linda Lyndell, Lee Sain, Shack tai Hot Sauce eivät lyöneet koskaan kunnolla läpi.

Niin erinomainen kuin tämä keskimmäinen Stax-boksi onkin, se kuvaa myös Memphisin ylpeyden omaleimaisen soundin rapautumista. Kaikkea ei enää työstetty alusta loppuun omassa East McLemore Avenuen studiossa. Esimerkiksi Staples levytti Muscle Shoalsissa ja Jean Knightin sähäkkä Mr. Big Stuff synnytettiin Malacon studiossa. Mutta aikansa kutakin – ja tämä oli kunniakasta aikaa syvän etelän soulille. Kiitos, Stax 1968–1971!

Lisää luettavaa