Huutoa ja transsihakuista riittimusiikkia – Läjä Äijälä jatkaa suomalaisten elektropioneerien jalanjäljissä

Arvio julkaistu Soundissa 6/2017.
Kirjoittanut: Arttu Tolonen.

Arvio

The Kolmas
Kolmas musiikki
Karkia Mistika

Hc-bändi Terveiden Käsien laulajana marginaalimusiikin kansainväliseksi sankariksi noussut Läjä Äijälä ja Markku Leinonen ovat The Kolmas.

Kolmas musiikki on minimalistinen ja hypnoottinen. Sävellykset perustuvat lyhyisiin rytmisiin fraaseihin, joita toistetaan loputtomiin. Tältä osin se muistuttaa Algerian ja Marokon alueelta tulevaa gnawa-musiikkia tai muita transsihakuisia riittimusiikkeja. Kolmosraidalla yhtye tekee yhteyden selvemmäksi kuin aiemmin myös melodian tasolla.

Siinä missä Läjän muut konejutut tuntuvat joskus jonkinlaiselta epätoivoiselta huudolta, The Kolmas on pikemminkin luonnonvoima. Taustat kuulostavat sateelta, mannerlaattojen hankaukselta ja maasta pulppuavalta laavalta. Tässä ei ole samanlaista salakuuntelun tunnetta kuin Läjän ristimänimellään julkaisemissa jutuissa. Se yksi kappale, jossa huudetaan on rationaalisemmasta päästä.

Jos tänä vuonna menetimme suomalaisen elektronisen musiikin pioneereista Mika Vainion ja Erkki Kurenniemen, niin heidän työnsä jatkajia riittää uusista ja vähän vanhemmista sukupolvista. The Kolmas esimerkiksi löytyy jostain näiden kahden väliltä.

Lisää luettavaa