Monikansallinen yhtye yhdistää 80-luvun nykyhetkeen – Liiman retrofuturistinen keitos ei kaipaa kitaroita

Arvio julkaistu Soundissa 11/2017.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Arvio

Liima
1982
City Slang

Kööpenhaminasta tulevan ja viime vuodet virallisesti triona toimineen indiebändi Efterklangin ja suomalaisen keikkarumpalinsa Tatu Rönkön muodostama sivuprojekti Liima on julkaissut seuraajan hyvän vastaanoton saaneelle debyytilleen ii (2016).

Laulusolisti Casper Clausenin syntymävuotta juhlistava 1982 sykkii tempoiltaan tasaisen rauhallista electronicaa. Välillä hyvinkin pophenkisten laulumelodioiden silaamissa äänimaisemissa voi aistia myös ripauksen sci-fiä. Syntetisoijavoittoisten kosketinten, basson ja Tatu Rönkön lyömäsoitinten luoma sointi ei kaipaa kitaroita eikä ylipäätään karheita tai äkkinäisiä liikkeitä. Albumin tuottanut Grizzly Bearin basisti Chris Taylor on selvästikin antanut merkittävän panoksen Liiman soundiin ja instrumenttien välisiin painotuksiin.

Levynsä otsikolla Liiman voi ajatella kunnioittavan paikoitellen käsitellyllä äänellään laulavan Clausenin lisäksi myös 80-luvun alun enemmän tai vähemmän synkisteleviä tunnelmoijia. Konkreettisimmin tämä kuuluu Joy Divisionin Atmospherea muokkaavalla ja sen tekstiäkin siteeravalla People Like Youlla.

Ajoittain hypnoottiseksikin äityvä 1982 on samanaikaisesti sekä moderni että vahvasti menneestä kiinni pitävä albumi.

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa