Pikkupsykedeliaa ja yleistä hämmennystä – Grizzly Bearin uutuus on mietiskelevä ja rauhoittava laulukokoelma

Arvio julkaistu Soundissa 7/2017.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Arvio

Grizzly Bear
Painted Ruins
RCA

Ed Drosten sooloprojektina New Yorkissa syntynyt Grizzly Bear debytoi nykyisenä kvartettina kakkosalbumillaan Yellow House (2006) Daniel Rossenin tultua bändin toiseksi kitaristi-kosketinsoittajaksi, lauluntekijäksi ja päävokalistiksi. Painted Ruinsilla miesten liki telepaattinen yhteistyö synnyttää jo neljännen albumillisen omintakeista popin, folkin, pikkupsykedelian ja taiderockin fuusiota.

Painted Ruins on ilmeeltään mietiskelevä ja pehmeällä soinnillaan rauhoittava laulukokoelma. Omarytmiset biisit ovat mieluummin abstrakteja hahmotelmia kuin konkreettisia iskuja. Jännittäviä soundeja ja kikkojakin on toki tarjolla, mutta millään Grizzly Bear ei lyö kuulijaansa päin korvia.

Hitaan syntsaisena maalailevaan Wasted Acresiin yhdistyy uuden vuosisadan beachboysinen laulu. Soitannollisesti levyn tähdiksi kohoavat kuitenkin rumpali Christopher Bear ja levyn tuottanut basisti Chris Taylor. Edellisen jazzahtava tyylittely ja Taylorin basson linjakkuus kruunaavat etenkin Three Ringsin, vaikka yhtä lailla persoonallinen kitarointi nostaakin profiilia biisin lopulla. Neighborsilla Bearin rummut aiheuttavat kuuloharhaa luomalla illuusion todellista nopeammasta temposta. Vaikutelma voi toki syntyä myös Grizzly Bearin musiikin aiheuttamasta yleisemmästä hämmennyksestä.

Lisää luettavaa