THEM BIRD THINGS: The Bride Who Came To Yellow Sky

Arvio julkaistu Soundissa 1/2015.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Arvio

THEM BIRD THINGS
The Bride Who Came To Yellow Sky
Playground

Kotoisen rockin marginaaliin kahdeksisen vuotta sitten pikemminkin projektinomaisesti kuin perinteisen bändin tavoin syntynyt Them Bird Things lujittaa neljännellä albumillaan asemaansa yhtenä persoonallisimmista kokoonpanoistamme. Tänään kvartettina pelaava yhtye keskittyi uransa aluksi ikuistamaan 1960-luvulta lähtien suurelta yleisöltä salatusti garagepitoista rockiaan työstäneiden amerikkalaismuusikoiden Mike Brassardin ja Steve Blodgettin kirjoittamia biisejä, mutta nyt Them Bird Things on yhtä pientä poikkeusta lukuun ottamatta jo toistamiseen omavarainen.

Yhdysvaltalainen tuottaja Will Shade on jälleen kerran vastuussa yhtyeen maanläheisen soinnin taltioinnista. Multi-instrumentalistit Arttu Tolonen ja Tapani Varis sekä monipuolisesti lyömäsoittava Affe Forsman luovat folkista ja kantristakin ammentavia mutta pohjavireeltään vahvasti bluesisia maisemia, joiden päälle Salla Day laulaa vastustamattomalla tyylillään varsin epätyypillisiä ja traditionaalisia tekstejäkin hyödyntäviä lyriikoitaan. Mystisesti nimetyn The Bride Who Came To Yellow Skyn americanaisuudessa voi kuulla sielunveljeyttä T Bone Burnettin töiden juurevuuteen.

Salla Dayn mukaan Them Bird Thingsin tavoitteena oli tällä kertaa tehdä entistä aurinkoisempi laulukokoelma. Dayn ensimmäisen lapsen syntymä kesken albumin äänitysten on sekin vaikuttanut lopputulokseen. Lapsellinen elämä ei kuitenkaan ole pelkkää iloa ja riemua vaan myös huolta ja joskus syvääkin murhetta. Tämä tulee alleviivattua jo likimain shokeeraavalla avausraidalla. Lähinnä filmi- ja tv-säveltäjänä tunnetun Walter Schumannin psykopaattiseen film noir -elokuvaan The Night Of The Hunter (Räsynukke, 1955) kirjoittama pienen pieni Pretty Fly tekee painostavan kauniilla ja pelottavuutensa lapsekkaaseen herkkyyteen piilotetulla tunnelmallaan samalla selväksi, että The Bride Who Came To Yellow Sky ei todellakaan ole mikään lastenlevy.

Pretty Flyn jälkeen Affe Forsmanin tomien kuljettama City On The Hill toimii siltana kantrin ja lapsekkaan farfisaisen urkusoundin keventämään The Tinker’s Taleen. Biisi on kastanjettien ja kellojen hillittömän hauskasti rytmittämän Brer Rabbit & The Tar Babyn ja mandoliineineen R.E.M.istä muistuttavan Decoration Dayn ohella Them Bird Thingsiä popeimmillaan. Ruthie Dornfeldin viulu tuo Why The Sea Is Saltiin iiriläistä folksävyä ja Tapani Variksen klarinetti värittää laulumelodiallaan Patti Smithin mantrat mieleen tuovaa Early In The Morning Againiä.

Them Bird Thingsin laulujen ajoittainen Grimmin tarinoiden lailla huolestuttava sadunomaisuus saa rinnalleen myös yhteiskunnallisempaa ahdistusta. Klonksuen etenevä Goodnight, Berlin vie varoittavalla tavalla ajatukset 1920- ja 30-lukujen Saksaan keskelle Kurt Weillin ja Bertolt Brechtin luovuutta ja aikaan ennen kansallissosialistisen pedon heräämistä.

Albumin nimiraidan kanteleella silatun kansansävelmällisyyden jälkeen The Bride Who Came To Yellow Skyn päättävä Hornswoggled! kiteyttää villillä tavallaan Them Bird Thingsin tenhoavan persoonallisuuden. Salla Dayn kertoma uskomaton seikkailu säestyy psykedeelisesti The Beatlesin Tomorrow Never Know’sta kumpuavalla rytmillä ja takaperoisilla kitaraefekteillä. Outo matka on tältä erää turvallisesti takana.

Lisää luettavaa