VARIOUS ARTISTS: Stand Up And Be Counted

Arvio julkaistu Soundissa 03/2000.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Jos levyn kannessa seisoo kuuluisa kuva, jossa Tommie Smith ja John Carlos nostavat Meksikon 1968 olympialaisten 200 metrin juoksun mitalinjaossa hansikoidut nyrkkinsä Mustat Pantterit -tervehdykseen, kukaan tuskin olettaa saavansa korviinsa mitään "shake your booty" -tyylistä hippalevyä.

Arvio

VARIOUS ARTISTS
Stand Up And Be Counted
Harmless

Jos levyn kannessa seisoo kuuluisa kuva, jossa Tommie Smith ja John Carlos nostavat Meksikon 1968 olympialaisten 200 metrin juoksun mitalinjaossa hansikoidut nyrkkinsä Mustat Pantterit -tervehdykseen, kukaan tuskin olettaa saavansa korviinsa mitään "shake your booty" -tyylistä hippalevyä. Oletus pitää tavallaan paikkansa, tavallaan taas ei.
Stand Up and Be Counted on sekä erinomaista groovailua että painavaa asiaa viipaloiva kokoelma. Sykkivän funkin vastapoolina kuullaan poleemisia tekstejä niin James Brownilta kuin Nina Simoneltakin, eikä James Maycockin kansiesseekään mitään kioskikirjallisuutta edusta. Levy toimiikin oivallisena afro-amerikkalaisen tietoisuuden heräämisen esittelypakettina. Läsnä ovat itseoikeuteutusti Gil Scott-Heron (The Revolution Will Not Be Televised), The Last Poets (When The Revolution Comes) sekä Curtis Mayfield & The Impressions (Mighty Mighty, Spade And Whitey), mutta valoon on nostettu myös suurelle yleisölle oudompia esityksiä: kertakaikkisen toimivia ovat muun muassa Archie Sheppin Blues for Brother Freddie Jackson sekä The Pharaohsin Freedom Road. Blaxploitation muuttuu jännittäväksi viimeistään siinä vaiheessa, kun riistetyt alkavat käydä kauppaa riistäjiensä kanssa – näiden ehdoilla. 

Lisää luettavaa