Clutch-nokkamies Neil Fallon: ”On surullista, miten bändit on pakotettu tekemään älyttömyyksiä sosiaalisessa mediassa tullakseen huomatuksi”

Oman levy-yhtiönsä kautta albumeja julkaisevan Clutchin laulajaa käy sääliksi nykypäivän aloittelevat bändit.
19.9.2017 14:06

Vuonna 1991 perustettu yhdysvaltalainen Clutch on julkaissut vuodesta 2009 saakka kaikki albuminsa oman Weathermaker-levy-yhtiönsä kautta. Yhtyeen nokkamies Neil Fallon kertoo tuoreessa Metal Hammerin haastattelussa olevansa onnekas, ettei yhtye aloittele uraansa tällaisena aikana, jolloin internet ja näkyvyys sosiaalisessa mediassa on erityisen tärkeää.

– Me kävimme uramme alussa läpi perinteisen kaavan levy-yhtiöineen, ennakkomaksuineen ja levytyssykleineen. Se on hyvin vanha bisnesmalli, joka juonta juurensa aina 60-luvulle saakka. Sitten pistimme toisen vaihteen silmään ja aloimme julkaista levyjä itse, kun olimme vakiinnuttaneet fanikantamme. Minun ei todellakaan käy kateeksi niitä bändejä, jotka aloittavat nyt ja joutuvat kilpailemaan kymmenien tuhansien muiden bändien kanssa, Fallon toteaa.

– On surullista, miten bändit on pakotettu tekemään älyttömyyksiä sosiaalisessa mediassa tullakseen huomatuksi. Musiikin pitäisi olla pääasia, mutta on hemmetin vaikeaa saada itsensä kuuluviin, kun joka paikassa on niin paljon kohinaa.

Fallon myös rohkaisee bändejä julkaisemaan levyjään itse eikä havittelemaan levytyssopimuksia.

– Kenties minun on helppo puhua, mutta jos mikä tahansa bändi pystyy antamaan musiikkia faneilleen ilman välikäsiä, niin kannattaa ehdottomasti tehdä. Se on fanien kannalta helpompaa ja pidemmässä juoksussa bändille taloudellisesti kannattavampaa, Fallon tuumaa.

Lisää luettavaa