Clutch-nokkamies vertaa Spotifyta levykauppojen alelaareihin

23.6.2016 12:35

Elokuussa Helsingin The Circuksessa konsertoivan Clutchin nokkamies Neil Fallon jutteli hiljattain mukavia Metal Injectionin toimittajan kanssa. Keskustelussa sivuttiin muun muassa muusikkojen suosikkiaihetta eli suoratoistopalveluita ja Spotifyta.

– Striimauspalvelujen suurin ongelma on se, että suuri yleisö kuvittelee olevansa oikeutettuja asioihin, kun he maksavat jäsenyydestä. Meitäkin esimerkiksi kuumoteltiin jatkuvasti, koska emme julkaisseet viimeisintä albumiamme Spotifyssa heti, Fallon pohtii.

– Kun suuri yleisö kuvittelee, että maailma on heille jotain velkaa, se on uhka artisteille, sillä se tekee elannon hankkimisesta mahdotonta.

Fallon ei kuitenkaan halua boikotoida Spotifyta vaan löytää sillekin oman paikkansa.

– Levykaupoissa oli ennen alelaareja, joista saattoi ostaa levyjä tyyliin yhdellä dollarilla. Mielestäni Spotify on vähän kuin levykaupan alekori. Olen varma, että moni on kuullut Clutchista ensimmäistä kertaa juuri Spotifyn tai Youtuben kautta. Mikäli nämä ihmiset sitten tulevat myös keikoillemme ja ostavat t-paitojamme, on se ainoastaan positiivista. Mutta musiikin saaminen on nykyään niin helppoa, että sitä pidetään itsestäänselvyytenä.

Viime vuonna julkaistu Psychic Warfare ilmestyi yhtyeen oman levymerkin kautta. Fallon rohkaisee muitakin bändejä yrittämään enemmän itse eikä vain havittelemaan levydiilejä.

– En ymmärrä, miksi kukaan enää lähtisi mukaan monta albumia käsittävään sopimusmalliin. Se on tyhmää. Ehkä bändit haluavat jonkun, joka pitää kädestä ja ohjaa sen prosessin läpi ja maksavat siitä, mutta ette te sitä tarvitse.

– Toki tiedostan, että meidän bändimme oli jo vakiinnuttanut paikkansa ennen kuin perustimme oman lafkan. Se vaatii enemmän kärsivällisyyttä, mutta kun bändit luopuvat julkaisuoikeudestaan tai jäävät levynteosta valtaviin velkoihin, se on hyvin masentavaa. Siksi moni yhtye lopettaakin.

Lisää luettavaa