Google haluaa vähentää keikkalippujen kiskurihintaista ja laitonta jälleenmyyntiä – Tiukentaa ehtojaan ja rajoituksiaan

Kaksi kolmasosaa kaikista konsertti-, urheilu- ja tapahtumalipuista kulkee hakukonejätin kautta.
24.11.2017 13:16

Lipputrokarit ja kiskurihintaan keikkalippuja myyvät epäviralliset jälleenmyyjät ovat iso ongelma viihdeteollisuudessa. Nyt tähän fanien lompakolle kirjaimellisesti kalliiksi tulevaan ongelmaan puuttuu omalta osaltaan myös Google, joka on saanut osakseen kritiikkiä tällaisten epävirallisten lipunmyyjien kuten Viagogon mainostamisesta. Niinpä hakukonejätti on päättänyt tiukentaa mainosehtojaan.

BBC:n mukaan tammikuusta eteenpäin lippukaupan täytyy saada Googlen varmennus ennen kuin nämä voivat käyttää yhtiön AdWords-palvelua, joka nostaa mainoksia käyttäjien hakutuloksiin hakusanojen perusteella. Lisäksi Google vaatii jälleenmyyjien ilmoittavan kuluttajalle selvästi, mikäli nämä eivät ole tapahtuman virallinen lippupiste sekä näyttävän ostoksen yhteydessä lipun alkuperäisen hinnan ja mahdolliset lisäveloitukset.

Tiukennuksilla halutaan pääsääntöisesti kitkeä olemattomia lippuja myyvien väliaikaisten huijaussivustojen mainokset, mutta se vaikuttaa myös toisen käden lippukauppojen kuten Viagogon, StubHubin tai Seatwaven toimintaan, joissa lippuja tulee usein myyntiin ennen virallisen lipunmyynnin alkua.

”Uskomme, että nämä muutokset tasapainottavat tilannetta ja auttavat Googlen käyttäjiä löytämään lippuja suosikkibändinsä keikalle tai tapahtumiin netissä, samalla suojellen heidän sekä artistien etuja”, Googlen edustaja kommentoi CHOICE-sivustolle.

CHOICEn mukaan kaikista musiikki-, urheilu- ja muihin viihdetapahtumiin myydyistä lipuista jopa kaksi kolmasosaa kulkee Googlen hakukoneen kautta. Kuluttajien oikeuksien puolesta kampanjoiva FanFair Alliance toivottaakin Googlen uudet ehdot tervetulleiksi. FanFairin mukaan moni kun ostaa lippunsa kalliilla hinnalla jälleenmyyjältä tietämättömyyttään, joten on hyvä, että Google pyrkii ohjaamaan ihmisiä virallisten tahojen suuntaan.

”Toisen käden lippukaupat eivät yleensä kerro olevansa epävirallisia. Niinpä faneja ohjataan systemaattisesti niiden pariin, vaikka virallisilla myyjillä olisikin vielä lippuja saatavana. Olemme iloisia, että Google on kuunnellut huoliamme asiassa ja toimii sen mukaisesti jämäkkään tapaan ja maailmanlaajuisesti”, FanFair Alliance kirjoittaa.

Lisää luettavaa