Radio Helsinki löysi uuden omistajan – miten käy vanhoille veloille ja yleisölle kaupatuille osakkeille?

Musiikinystävät ilahtuivat viime viikolla tiedosta, että Radio Helsinki pysyy kuin pysyykin radioaalloilla. Radioasema myytiin Muusikkojen liiton omistamalle Livelaboratorio Oy:lle. Livelaboratorio on tähän mennessä keskittynyt helsinkiläisen G Livelab -klubin hallinnoimiseen.

Iloitsemisen seassa nostettiin sosiaalisessa mediassa esille kysymyksiä kauppaan liittyvistä ongelmakohdista. Radio Helsingin tällä hetkellä omistavalla Kaupunkitarinat Oy:llä on Imagen artikkelin mukaan velkaa kymmeniätuhansia euroja muun muassa Teostolle – maksavatko muusikot nyt radioaseman tuomat velat säveltäjien tekijänoikeusjärjestölle?

Entä mitä tapahtuu niille osakkeille, mitä Radio Helsinki kauppasi kuuntelijoilleen rahoitusta saadakseen? Tuliko hyvää tarkoittaneiden pienomistajien osakkeista kaupan myötä arvottomia?

Otimme yhteyttä Livelaboratorion hallituksen puheenjohtajaan Ahti Vänttiseen sekä Kaupunkitarinoiden puheenjohtajaan Tomi Ruotimoon ja tiedustelimme asiaa. Kaksikko kommentoi aihetta niukanlaisesti.

”On selvää, että tekijänoikeusjärjestöt saavat jatkossa asianmukaisesti kaikki radiotoimintaan liittyvät maksut. Liiketoimintakaupassa myyjäyritys kuitenkin vastaa aiemmin syntyneistä veloista, etenkin kauppahintana saamillaan varoilla”, Vänttinen kertoo.

Teoston ja muiden velkojien tulee siis periä saatavansa Kaupunkitarinoilta. Vaan riittääkö Radio Helsinki -kaupasta maksettu kauppasumma velkojen hoitamiseen?

Imagen jutussa Tomi Ruotimo muotoili asian niin, että hän myy Radio Helsingin, ”jos vain joku ostaa tai ottaa sen”. Tästä saa käsityksen, ettei hintapyyntö ole ollut järin suuri.

Koska kauppahintaa ei ole julkistettu, voimme vain arvailla. Tomi Ruotimo, saadaanko velat kuitattua Radio Helsingin myyntituloilla?

”No comments, sorry”, Ruotimo vastaa.

Osakkeiden suhteen Livelaboratoriosta ilmoitetaan, etteivät osakkuudet liiketoimintakaupassa siirry. Vänttinen kertoo kuitenkin, etteivät Radio Helsingin osakeantikampanjaan osallistuneet jää täysin tyhjin käsin.

”Uudessa yrityksessä mietitään jo tapoja, miten lojaali tukijoukko voitaisiin huomioida jatkossa. Erilaisia etuja on tässä yhteydessä mietitty.”