Spotify ottaa kokeiluun sponsoroidut biisit – Sallii levy-yhtiöiden ujuttaa haluamiaan kappaleita käyttäjien soittolistoille

Kokeilu koskee ainoastaan Spotifyn ilmaiskäyttäjiä.
21.6.2017 10:41

Spotify on vahvistanut TechCrunch-sivustolle aloittaneensa uuden ”Sponsoroitu sisältö”-kokeilun. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjelman käyttöliittymään upotettujen mainosbannerien sijaan levy-yhtiöt voivat ujuttaa haluamiaan kappaleita suoraan käyttäjien seuraamille tai Spotifyn algoritmien luomille soittolistoille, kuten esimerkiksi käyttäjän kuuntelutottumuksien pohjalta koottuun ”Viikon suositukset”-listaan.

Spotifyn edustajan mukaan kokeilu on rajattu koskemaan ainoastaan ilmaiskäyttäjiä, mutta saattaa tulevaisuudessa tulla käyttöön kaikilla. Sponsoroidun sisällön saa kytkettyä pois päältä ohjelman asetuksista, mutta TechCrunchin mukaan epäselväksi jäi, onko tämä ilmaiskäyttäjien kohdalla enää mahdollista, mikäli kokeilu vakiintuu käytäntöön.

Sponsoroitu sisältö on ymmärrettävä ja looginen keino saada ilmaiskäyttäjistä irti rahaa ilman ärsyttäviä ja kuuntelukokemusta liikaa haittaavia mainoksia, sillä sponsoroidut biisit uppoavat saumattomasti kuunteluvirtaan. Samalla se kuitenkin muistuttaa payola-nimellä tunnettua laitonta toimintaa, jossa musiikkiteollisuus lahjoo radiokanavia tiettyjen kappaleiden soittamiseksi. Mutta kuten TechCrunch huomauttaa, porsaanreikä löytyy nimittämällä nämä maksetut nostokappaleet mainoksiksi.

Spotifylla on viimeisimpien tietojen mukaan yli 140 miljoonaa aktiivista käyttäjää, joista reilut 50 miljoonaa maksaa palvelusta.

Lisää luettavaa