Spotify vahvisti huhutun muutoksen: jatkossa kaikki uutuuslevyt eivät ole välttämättä heti julkaisunsa jälkeen ilmaiskäyttäjien kuunneltavissa

4.4.2017 20:05

Spotify on vahvistanut tänään jo jonkin aikaa huhutun muutoksen, jonka myötä jotkin uutuusalbumit voivat olla kaksi ensimmäistä viikkoa julkaisunsa jälkeen ilmaiskäyttäjien ulottumattomissa. Asiasta uutisoi Pitchfork. Muutos on osa Spotifyn ja Universal Music Groupin uutta lisensointidiiliä ja sen käyttömahdollisuus rajoittuu toistaiseksi ko. yhtiön listoilla oleville artisteille. Neuvotteluita on kuitenkin sivuston tietojen mukaan käyty myös Sonyn ja Warnerin kanssa.

Spotifyn toimitusjohtaja Daniel Ek toteaa muutoksesta seuraavaa: ”Tiedämme, että jokaisen artistin jokaista levyä ei voida julkaista täsmälleen samalla kaavalla ja olemmekin työskennelleet kovasti UMG:n kanssa uuden joustavan julkaisukäytännön luomiseksi.” Universal-pomo Lucian Grainge kommentoi puolestaan uuden sopimuksen olevan merkittävä asia koko striimausbisnekselle: ”Spotifyn ja muiden vastaavien toimijoiden pitkän tähtäimen menestys on äärimmäisen tärkeää ekosysteemin kestävyydelle.”

Suurimpien levy-yhtiöiden toiveissa onkin maksullisen striimauksen lisääminen, sillä RIAA:n tuoreiden lukujen mukaan ilmaiset kanavat, kuten Youtube ja Spotifyn ilmaisversio tuottivat Yhdysvalloissa vain 469 miljoonan dollarin liikevaihdon maksullisten 2.5 miljardia vastaan.

Lisää luettavaa