BRODER DANIEL: Cruel Town

Arvio julkaistu Soundissa 11/2003.
Kirjoittanut: Pekka Laine.
Se, joka väittää ruotsalaista rockia pinnalliseksi ja tunneköyhäksi muodolla leikkimiseksi, ei ole kuullut Broder Danielia.

Arvio

BRODER DANIEL
Cruel Town
Dolores

Se, joka väittää ruotsalaista rockia pinnalliseksi ja tunneköyhäksi muodolla leikkimiseksi, ei ole kuullut Broder Danielia. Karismaattisen Henrik Berggrenin repaleisen laulun ja vereslihaisten tarinoiden voimalla moderniksi svedu-klassikoksi noussut yhtye tekee juuri sitä myyttistä, suomalaisten peräänkuuluttamaa rehellistä rockia.

Nuoren miehen epätoivoa ja paatosta melodramaattisen kitaravallin keskellä purkava Berggren sai yhtyetovereineen maistaa suurta suosiota vuonna 1998 ilmestyneen Broder Daniel Forever -albumin myötä. Yhtyeen musiikki oli myös tärkeässä roolissa huippusuositussa Fucking Åmål -elokuvassa ja jonkin aikaa 1990-luvun alussa Göteborgissa perustetun yhtyeen nimi kaikkien huulilla Ruotsissa. Siitä, mitä kaikkea sen jälkeen tapahtui, tiedän vain murusia. Broder Danielin basisti Håkan Hellström lähti valtavaan nousuun sooloartistina ja aika kulki emobändin kannalta epäedulliseen suuntaan. Nyt viisi vuotta on kulunut ja kauan odotettu seuraaja iki-liikuttavalle Foreverille vihdoin täällä.

Odottavan aika on ollut pitkä, mutta nyt se tuntuu hyvin merkityksettömältä. Viisi vuotta sitten Broder Danielin tarinoissa 25-vuotias räjähtänyt uuden ajan glam-prinssi ennusti loppunsa olevan lähellä. Nyt sama mies katsoo ensimmäistä kertaa huolellisesti ympärilleen ja uskaltaa kelata kovaksi osoittautunutta elämää taaksepäin. Urbaaniromantikko on edelleen voimissaan, mutta naivistisen tuskailun ympärille on tullut kokemuksen luomaa dramatiikkaa: "When we were seventeen/the sky was always tangerine" -lauseen kaltaiset ilmaisut kerjäävät romanttisuudessaan pilkkaa puoleensa, mutta Henrik Berggrenin laulamina nuoruuden muistot, kaupungin kadut ja kauneuden kaipuu kietoutuvat uskomattoman koskettavaksi paketiksi.

Shoreline-laulussa kaivaten taivaanrantaan katsovan pikkupojan ja Ruotsin singleykköseksi nousseessa When We Were Winning -eepoksessa kadonnutta aikaa surevan miehen välissä on epäilemättä laulun arvoinen elämä.

Jylhän spektoriaanisessa hengessä kitaroilla roikaava yhtye rakentaa julmille kaupunkivuodatuksille arvoisensa puitteet. Broder Danielin paluu on vuoden 2003 koskettavimpia rock-elämyksiä. 

Lisää luettavaa