Laulaja ja biisintekijä James Michael, joka on tuttu muun muassa Mötley Crüe -basisti Nikki Sixxin Sixx:A.M.-sivuprojektin solistina ja on tehnyt yhteistyötä muun muassa Kelly Clarksonin, Alanis Morissetten, Meat Loafin, Sammy Hagarin ja The Rasmuksen kanssa, on julkaissut Youtubessa videon, jossa tämä avautuu tilanteesta, johon valitettavan moni lauluntekijä urallaan törmää, eli siihen, miten joku yrittää ottaa kunnian (ja rahaa) jonkun toisen työstä. Michaelin mielestä tästä asiasta ei puhuta tarpeeksi julkisuudessa.
”Ihmiset aina puhuvat siitä, millainen voima kappaleella voi olla ja miten musiikki voi jopa pelastaa henkiä. Uskon tuohon kaikkeen, mutta mistä ei puhuta, on biisinkirjoittaminen pimeästä, hyvin pimeästä puolesta. Parhaimmat kappaleet usein tuovat ihmisistä pahimmat puolet esiin”, Michael pohjustaa.
”Tätä samaa tapahtuu missä työssä tahansa. Ehkä olet rakentanut jotain tai saanut idean jostain ja sillä hetkellä, kun asioita alkaa tapahtua, joku tulee ja haluaa siitä osansa. Se voi olla pomo, joka haluaa tunnustusta, se voi olla työkaveri, joka yrittää myydä idean omanaan. Jos jossain asiassa on arvoa, joku yrittää omia sen. Heti, kun jossain asiassa ilmenee potentiaalia, energia huoneessa muuttuu ja ihmiset lakkaavat keskittymästä työhön ja kääntävät katseensa mahdollisuuteen. Eikä biisinkirjoittaminen eroa tästä.”
”Olen nähnyt sen tapahtuvan monta kertaa. Tuot pöytään biisi-idean, jota olet työstänyt hartaasti, ja yhtäkkiä kaikki haluavat siitä osansa. Enkä puhu tyypeistä, jotka ovat olleet mukana alusta asti, vaan niistä, jotka tavallaan ajelehtivan mukaan sen jälkeen, kun biisi on valmis. Ne tyypit, jotka sanovat: ’Muutetaan tämä yksi sana, muutetaan tämä yksi melodia’ ihan vaan saadakseen nimensä tekijätietoihin.”
”Aluksi ajattelin, että okei, ehkä näin tämä peli vain menee. Mutta kun sama toistui uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, ymmärsin, ettei tämä ole mikään yhteistyö vaan valloitus. Tämä on tämän tyypin strategia. Eikä musiikkiteollisuus palkitse totuutta; se palkitsee omistajuutta. Se, joka hallitsee kustannusoikeuksia, hallitsee palkkakuitteja. Sillä ei ole väliä, kuka biisin on luonut vaan sillä, kuka sen toimittaa. Sellainen sekoittaa pään, koska biisintekemisessä ei ole kyse tuotteesta. Se on henkilökohtainen asia, jossa on kyse ajatuksistasi ja tarinoistasi. Yhtäkkiä ne siivutetaan ja myydään kuin ne kuuluisivat kaikille huoneessa oleville. Ja mitä paremmasta biisistä on kyse, sitä enemmän se houkuttelee saalistajia.”
Michael antaa tällaisesta myös omakohtaisen esimerkin, kun tätä pyydettiin tekemään biisiä American Idol -ohjelmassa menestyneen kilpailijan ensimmäiselle pitkäsoitolle, jonka tuottajana toimi nimekäs ja vaikutusvaltainen tekijä.
”Eräänä päivänä sain puhelun tämän tuottajan avustajalta: ’Hei, tuottaja haluaa nimensä kappaleen tekijätietoihin.’ Olin, että okei, mitä he muuttivat? Langan toisessa päässä tuli hetkeksi hiljaista. ’Ööh, en ole varma. Palaan asiaan.’ Muutaman tunnin päästä hän soitti taas: ’Eivät he oikeastaan muuttaneet mitään. He pitävät biisistä sellaisenaan, mutta haluavat nimensä tekijätietoihin, koska tuottavat biisin.’ Olin tyrmistynyt”, Michael kertoo.
”Miten voit pyytää nimeäsi tekijätietoihin, jos et ole kirjoittanut mitään biisiin? Jos olet tuottaja, sinulle maksetaan tuottamisesta. Jos sinulla on jokin idea, kerro ihmeessä, sillä olen hyvin avoin, jos se tekee biisistä paremman. Ja siinä tapauksessa ilman muuta saat nimesi tekijöihin. Mutta siitä ei ollut tässä tapauksessa kyse, vaan nimekäs tuottaja halusi nimensä tekijätietoihin, koska tiesi, että siitä saa rahaa.”
”Kieltäydyin. Ja mitä kävi? Biisi päätyi levylle, minut kreditoitiin ja kaikki meni hyvin. Pointti on se, että tämä tuottaja yritti painostaa minua antamaan hänelle krediittiä. Hän tiesi, että minä tarvitsen sitä merkintää enemmän kuin hän, mutta yritti asemaansa käyttäen maanitella minua taipumaan hänen tahtoonsa. Mutta en taipunut.”
”Tässä on opetus kaikille nuorille ja aloitteleville biisintekijöille. Tulette kohtaamaan tilanteita, jossa joku yrittää pelotella teitä uskottelemalla, että menetät tilaisuutesi, jos et taivu heidän tahtoonsa. Jos taivut, alennat kaiken tekemisesi arvoa. Kun teet niin, et koskaan saa sitä uskottavuutta takaisin.”