Vanha sanonta kuuluu, että raskas rock ja taidemusiikki muistuttavat loppujen lopuksi paljon toisiaan. Savonlinnan Oopperajuhlilla nähdään tänä kesänä harvinaisen vahva todiste siitä, että näin todellakin on asian laita.
Oopperajuhlien tarjontaan kuuluu nimittäin Giuseppe Verdin Macbeth, joka on tietysti oopperamuotoinen versio William Shakespearen maineikkaasta tragediasta. Macbethin tarina on alusta loppuun sellaista paatosta, että koko libretto sopisi aivan hyvin jonkun metalliyhtyeen konseptilevyn sanoituksiksi.
Shakespearen näytelmä sekä sen oopperasovitus kertovat keskiaikaisesta skotlantilaisesta ylimyksestä Macbethistä, joka urheudellaan ja sotamenestyksellään nousee arvoon kuningas Duncanin silmissä. Pimeyden voimat kuitenkin kuiskivat Macbethille houkutuksia siitä, miten tästä voisi tulla jopa kuningas kuninkaan paikalle. Macbethin vaimo innostuu ajatuksesta ja kannustaa miestään nousemaan valtaistuimelle salamurhan kautta. Niinpä yössä välähtää veitsi, ja pian Skotlanti on saanut uuden hallitsijan.
Vallankahvassa pysyminen vaatii kuitenkin kilpailijoiden ja uhkatekijöiden hiljentämistä, joten murhaa seuraa toinen murha, sitten kolmas, ja ennen pitkää Macbethistä on kuoriutunut vainoharhainen hirmuhallitsija. Mitä pahemmin ylimyksen kädet tahriutuvat vereen, sitä suuremmaksi käy syyllisyyden taakka, ja lopulta sekä Macbeth että hänen vaimonsa vajoavat syvälle hulluuteen. Tyrannin kujanjuoksu päättyy lopulta miekan kautta, ja Skotlannin kruunu siirtyy jälleen seuraavan kuninkaan otsalle.
Shakespearen näytelmä esitettiin tiettävästi ensimmäisen kerran joskus vuoden 1606 tienoilla. Verdin ooppera puolestaan sai ensi-iltansa vuonna 1847. Tarinaa on kerrottu siis satojen vuosien ajan, eivätkä sen kunnianhimoa ja vallan turmelevaa vaikutusta käsittelevät teemat ole himmentyneet 2000-luvulla mihinkään. Uutisista löytyy runsaasti esimerkkejä tästä aiheesta.
Macbeth on nähty Savonlinnassa useasti aikaisemminkin, ensimmäisen kerran vuonna 1993. Tuoreimpaan sovitukseen on saatu laulajiksi vahvoja nimiä ulkomailta: Lady Macbethin vaativaan rooliin on pestattu tähtisopraano Saioa Hernández, ja oopperan nimihahmon roolin tulkitsee italialainen Gabriele Viviani. Macbethin osan piti alun perin mennä ranskalaiselle Ludovic Tézierille, mutta tämä vetäytyi projektista toukokuussa terveysongelmien vuoksi.
Viviani hoitaa pääroolin varmalla ammattitaidolla, mutta illan kirkkaimmaksi valopilkuksi nousee Saioa Hernández. Espanjalaissopraano tulkitsee mielenrauhansa menettävän Lady Macbethin osan vaikuttavalla voimalla ja kirkkaudella. Oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff mainitsi Macbethin ensi-illan yhteydessä, että 46-vuotias Hernández elää kenties uransa huippuvuosia, joten suomalaisyleisöllä on tänä kesänä mahdollisuus kuulla maailmanluokan laulajaa vahvimmissa voimiensa tunnossa.
Jos ulkomailta on saatu Savonlinnaan taitavia esiintyjiä, eivät näiden suomalaiset kollegat joudu vertailussa häpeään. Erityisen hyvin onnistuu Macbethin haastavaa ylimystä Macduffia esittävä Johan Krogius, joka vielä hiljattain lauloi oopperakuorossa. 27-vuotiaan tenorin äänessä on sellaista lämpöä ja karismaa, että laulajan voi ennustaa yltävän urallaan pitkälle.
Savonlinnan Oopperajuhlat ja Macbeth ovat sikäli kuin tarkoitetut toisilleen, että Olavinlinnaa parempaa paikkaa tämän oopperan esittämiselle saa hakea. Verdin sävelet ja Shakespearen sanat kaikuvat vanhan linnan muurien suojissa huomattavasti tunnelmallisemmin kuin minkään oopperatalon lavalla. Tämä on niitä kokonaisuuksia, joita ei voi millään äänitteellä korvata, vaan ne täytyy kokea paikan päällä.
Soundin työryhmä: Saku Schildt (teksti ja kuva), Jenni Schildt (sosiaalinen media)