Arvio: Floristin Jellywish on kontrastien juhlaa, jonka edessä kuulija on aseeton

Arvio julkaistu Soundissa 5/2025.
Kirjoittanut: Matti Riekki.

Arvio

Florist
Jellywish
Double Double Whammy

Ai että… Florist tietää, minne ja miten koskettaa. Jopa kaltaiseni jöröjukka on brooklyniläisbändin hipahtavan­suloisen folkpopin edessä täysin aseeton.

Sitten tunnelmat edellä liihotelleen viime levyn on muuttunut paljon, ja nyt keskiössä on napakka mitta, niin biisi- kuin kokonaisuustasolla. Kymmenen kappaletta, reilut puoli tuntia. Juuri hyvä.

Kitaristi-laulaja Emily Spraguen pääosin kirjoittamat akustishen­kiset laulut ovat minimalistisia, helposti nuotion loimussa esitettäviä. Taitavan bändin soittamina ne saavat kuitenkin varsinaisen muotonsa. Kakkosbiisi Have Heaven on tästä symbioosista mitä upein esimerkki – pelkällä ääni ja kitara -meiningillä sävellys tuskin lähtisi moiseen liitoon.

Spraguen suorat ja rehelliset, kenties naiiveiksikin luonnehdittavat sanoitukset ovat nekin ihastuttavia. ”Some things just don’t make any sense / Like the jellyfish.” No niinpä!

Mistään lööperistä lyriikoita ei ole rakennettu, vaan kepeästi soivan albumin yhtenä ydinteemana on kuolema, loppu – ja se tulee monessa muodossa. ”Only the dead survive” Sprague laulaa ihanaisesti This Was a Giftissä.

Ah, mitä kontrastien juhlaa. Tätähän joutuu rakastamaan.