Arvio: Molly Tutlen olisi kannattanut pysyä lestissään – So Long Little Miss Sunshinella superlahjakkuus menee hukkaan

Laulajana Tuttle ei ole joutunut ottamaan minkäänlaista loikkaa, mutta tuntuu kitaristina soittavan käsijarru päällä.
Arvio julkaistu Soundissa 8/2025.
Kirjoittanut: Pekka Laine.

Arvio

Molly Tuttle
So Long Little Miss Sunshine
Nonesuch

Olen pettynyt, mutten lainkaan yllättynyt. Tämän piti tapahtua. Nyky-bluegrassin rakastetuimpiin tähtiin kuuluva Molly Tuttle on päättänyt laajentaa reviiriään, ja sehän tarkoittaa käytännössä musiikin popittamista.

Aurinkoisesti säteilevän Mollyn uskomattomia soitto- ja lauluesi­tyksiä netissä tiiraavalla sedällä ei ole oikeutta vaatia, että nousu­kiidossa oleva superlahjakkuus pysyisi lestissään. Aina kannattaa kokeilla, eikä puhtaan akustisen yhtyesoinnin lähes tyystin hylän­nyt albumi ole mikään katastrofi. Kelpo juuriviihdepaketin lauluissa on luonnikasta henkilökohtaisuut­ta ja nyky-Amerikan dystooppi­sia tunnelmia kuvatessaan jopa särmää.

Laulajana Molly Tuttle ei ole joutunut ottamaan minkäänlaista loikkaa. Hänen äänessään ei ole kovaa perinnetwangia, jota olisi pitänyt hioa pois. Kitaristi-Mollyn tilanne on ankeampi. Pitkätuk­kamessias Billy Stringsin rinnalla akustisen pikkauksen kärkinimeksi noussut Tuttle on nyt tiukassa kar­sinassa. Auttamattoman geneerisen ja säyseän kevytsähköisyyden kes­kelle luikautteleva kitaristi tuntuu soittavan käsijarru päällä.

Joutava Icona Pop -cover I Don’t Care saa toivomaan, ettei tällainen lahjojen haaskaaminen jatku loput­tomiin. En usko, että Molly Tuttlella on popcountry-markkinoilla mitään jakoa. Onneksi voi aina palata kotiin.