Arvio: Nation of Languagen Dance Called Memoryn melankolia loiventaa katoavaisuuden jyrkkyyttä

Takaumamai­nen musiikki kerrostuu kaaosta jäsentäväksi lohduksi ja surujen yli kantaviksi askelsarjoiksi.
Arvio julkaistu Soundissa 8/2025.
Kirjoittanut: Hannu Linkola.

Arvio

Nation of Language
Dance Called Memory
Sub Pop

Muistot osaavat tanssia. Ne ryhmittyvät yhden pisteen ympärille ja muodostavat omalakisesti seuraavia. Koreografia hahmottuu usein vasta jälkikäteen. Silloinkin siihen jää tulkinnanvaraa.

Ehkä Ian Richard Devaney on tarkoittanut tätä nimetessään Nation of Languagen neljännen pitkäsoiton. Yhtyeen takaumamai­nen musiikki kerrostuu kaaosta jäsentäväksi lohduksi ja surujen yli kantaviksi askelsarjoiksi. Varoitta­matta huvenneen elämän jättämiä jälkiä katsoessaan Devaney tähyää hetkiin ennen menetyksiä ja hajon­neita asetelmia. ”I’m not ready for the change”, hän huokaa yhdellä avainraidoistaan.

Mennyt on läsnä myös muo­tokielessä. Nation of Language naittaa retrohenkiseen elektro­pohjaansa liudan lähihistoriaan viittaavia täkyjä, jotka häivähtele­vät parketilla sisäistynein ottein. Destroyerin, MGMT:n, Cavemanin ja Animal Collectiven kaiut eivät kui­tenkaan yllytä tai provosoi toisiaan vaan lauhtuvat lempeäksi keskiar­voksi – viittä vaille tunnuksetto­maksi, mutta tunneherkkyydeltään vakaaksi ajankohtaissoinniksi.

Musiikin pinta on lämmin. Sen patinoi Devaneyn runsassointinen ääni, joka tuo laulujen apean melo­disuuden kiertelemättä esille. Uusia muistoja tulkinta ei synnytä, mutta katoavaisuuden jyrkkyyttä levyn melankolia loiventaa kuin huomaa­matta.