Arvio: Orbit Culturen Death Above Life on tiukasti otteessaan pitävä kokonaisuus genrensä muotovalioita

Bändi muistaa 1990-luvun ja Göteborgin, eikä karsasta myöskään metalcore-grooven parhaita puolia, mutta sillä on oma hämmentävä sävynsä.
Arvio julkaistu Soundissa 8/2025.
Kirjoittanut: Aki Nuopponen.

Arvio

Orbit Culture
Death Above Life
Century Media

Moni tuntuu luokittelevan melodisen death metalin kolmeen kategoriaan: 30 vuotta vanhoihin klassikoihin, vanhojen bändien väsyneempään nykymenoon ja melodeathin johdannaisena syntyneeseen jenkkisoundisempaan metalco­reen.

Ruotsalainen Orbit Culture ei kuulu mihinkään näistä lokerois­ta. Bändi muistaa 1990-luvun ja Göteborgin, eikä karsasta myöskään metalcore-grooven parhaita puolia, mutta sillä on oma hämmentävä sävynsä. Nija (2020) oli yhtyeen edellinen huippu, ja nyt on saavu­tettu seuraava.

Kaikki lähtee siitä, millä tavalla laulaja-kitaristi Niklas Karlsson kirjoittaa katkeransuloisia lyriikoita. Hän repii aiheistaan kitkeriä melo­dioita ja runttaa kaiken ulos sellai­silla riffeillä ja huudoilla, että Death Above Lifea kuunnellessa huomaa myhäilevänsä samalla tavalla kuin ”silloin joskus”, kun melodeath vei ensi kertaa mennessään.

The Tales of War, Hydra ja ni­mikkokappale ovat levyn tarttuvin­ta turpaanvetoa. Toisella laidalla, päätösraita The Path I Walkilla, Karlsson paljastaa itsemurhasta kirjoittaessaan kynänsä riipaisevim­mat sävyt.

Tästä kaikesta muodostuu tiukka, läpi kestonsa otteessaan pitävä ko­konaisuus genren muotovalioita.