Arvio: Soulia isolla kauhalla – Lady Wray hallitsee sävyt ja dramatiikan

Lady Wrayn soul ja funk ei ole pikkusievää tyylileikkiä.
Arvio julkaistu Soundissa 8/2025.
Kirjoittanut: Pekka Laine.

Arvio

Lady Wray
Cover Girl
Big Crown

Nyt ei tarvitse turvautua retrosoul-julkaisujen kirvoitta­maan perusvaiker­rukseeni: ”Pinta on kaunis, mutta missä on soul?” Tässä sitä on isolla kauhalla!

Uransa r&b:n ja hiphopin risteyksessä jo 1990-luvulla aloittanut Nicole Wray on löytänyt luovuu­denlähteen klassisia 1960–70-luvun soul- ja funk-elementtejä päivittä­västä soundista.

Tuottajakultasormi Leon Micha­elsin kanssa jatkuva yhteistyö on tuottanut vuoden soul-tapauksiin ehdottomasti lukeutuvan levyn, jossa mehukkaan toteutuksen poh­jalla soi kuumana hehkuva hengen mahti. Lady Wrayn soul ja funk ei ole pikkusievää tyylileikkiä. Hänellä on kanttia olla röyhkeä ja veres­lihalla, iholle hiipivän sensuelli mutta raaka.

Laulullisesti Lady ei ole mikään supermörssäri tai ääneltään soul-mittarilla spektaakkelitasoa. Hän kuitenkin tykittää show’nsa keulilla suvereenina starana, joka hallitsee sävyt ja dramatiikan.

Cover Girl -balladin epävireisellä pianolla säestetty alaston vuodatus saa Nina Simonelta peukun rajan takaa. You’re Gonna Win -kappa­leen spirituaalinen diskoboogie kiteyttää albumin nostattavan taa­juuden. Legendaosastolta mieleen putkahtaa jostain syystä Sly Stonen klassinen DIY-tuotanto. Myös Lady Wray joukkueineen uskaltaa rikkoa moitteettoman pinnan alkukantai­silla soinneilla. Rujoista halkeamis­ta musiikkiin ui maaginen lisäulot­tuvuus.