Hannibalin Joe Boyd on taas saanut hyvän idean. Havannalla ja New Orleansilla on molemmilla merirosvojen, orjakaupan, plantaasien ja dekadenssin täyteinen historia, kostea lämmin ilmasto sekä afrikkalaisten ja eurooppalaisten kulttuurien yhdistelmä, jonka paikalliset intiaanit maustoivat. Näistä aineksista syntyi erilaiset, äärimmäisen rikkaat musiikkiserkukset, joilla on ollut perustava merkitys länsimaisen populaarimusiikin kehitykselle. Blues, jazz, rock, cajun, reggae, hip-hop ja afro-kuubalainen musiikki ovat kaikki saman synteesin tuloksia.
Tältä syvien ja aktiivisesti kasteltujen juurien pohjalta trumpetisti Jesus Alemanyn johtama Cubanismo! kohtasi Yockamo All-Starsin Mississippin suistolla. Crescent Cityn R&B-klassikot svengaavat kuubalaiskuteissa niin luontevasti, että viimeistään niiden tahtiin nytkyessään tajuaa näiden perinteiden sukulaisuuden. Hämärämpää hoodoota vain hipaistaan lyhyessä Monteorlinesissa ja "mustien intiaanien" traditiota henkivässä, Iko-Ikon sisältävässä Shallow Water Suitessa, jota mehustaa Donald Harrisonin foni. Sitä ei kuitenkaan jaksa murehtia kun hurmaantuu cha-cha-chaana lähes reggaemaattisesti keinuvasta Mother-In-Law‚sta tai Cashus Clayn rapin vetämästä Rampart Street Rumbasta. Mardi Gras Mambo viedään pidemmälle nimen suuntaan Cuborleansin Brass Bandin marssiessa riemukkaasti kuubalaisperkussioin second linea. Havanalaiset Rafael Duane ja Rollo Hernandez siinä kuin N‚awliinsin John Boutté ja Topsy Chapman vokalisoivat rehevästi kauttaaltaan.
Jos bailut eivät ota käynnistyäkseen, kannattaa kokeilla Mardi Gras Mamboa.
CUBANISMO!: Mardi Gras Mambo
Arvio julkaistu Soundissa 09/2000.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.
Hannibalin Joe Boyd on taas saanut hyvän idean. Havannalla ja New Orleansilla on molemmilla merirosvojen, orjakaupan, plantaasien ja dekadenssin täyteinen historia, kostea lämmin ilmasto sekä afrikkalaisten ja eurooppalaisten kulttuurien yhdistelmä, jonka paikalliset intiaanit maustoivat.
Arvio
CUBANISMO!
Mardi Gras Mambo
Hannibal
Mardi Gras Mambo
Hannibal