Levyarvio: DJ Massimo on mieluummin takapiru kuin stara – Turntablistineron soololla on kattava feattaajajoukko

Arvio julkaistu Soundissa 5/2021.
Kirjoittanut: Linda Söderholm.

Arvio

DJ Massimo
MZMO
Monsp

Suomalaisen turntablismin pioneereihin kuuluvan Dj Massimon tuottajalevy on rakennettu lähes kokonaan miehen pääasiallisilla työkaluilla – levysoittimilla ja mikserillä. Tiskijukkailuun perustuva tuotanto on tietysti vahvasti samplepainotteinen, mikä käy ilmi heti alkutekijöissä beatbox-pätkistä rakennetusta avausraidasta lähtien.

Jokainen kappale on rakennettu sitä varten tehdyistä, soitetuista tai valituista sampleista ja toistettu luuppi luupilta levareiden kautta. Teknisesti suvereenin turntablistineron skillsit käyvät ilmi heti alkutahdeista – eipä kuulostaisi olevan juuri mitään kikkoja, jotka eivät tältä skrätsivelholta luonnistuisi, siellä kun on kaikki chirpeistä, stabeistä ja cräbeistä scribbleihin sekä backspinneihin.

Mutta: äänitteen vahvuus ja heikkous on tuotanto, jota vaivaa muutamia huippuoivalluksia lukuun ottamatta tietty monotonisuus. Kun hallitsee teknarit ja mikserin tällä tasolla, odottaisi myös tuotannolta enemmän luovuutta ja rajojen rikkomista, mutta ehkäpä dj ei olekaan halunnut varastaa show’ta vierailijoilta, vaan pitää kiinni roolistaan ekstrovertimpien kollegoidensa takapiruna.

Mukaan proggikseen feattaamaan onkin lähtenyt aikamoinen posse eturivin suomalaisräppäreitä, kuten esimerkiksi Hannibal, Tapani Kansalainen, Paleface, OG Ikonen, Jodarok, Are, Gettomasa, Stepa, Asa, TonoSlono, Laineen Kasperi ja Pietari.