OUMOU SANGARE: Oumou

Arvio julkaistu Soundissa 11/2003.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.
Näyttäkää minulle tyyppi, joka voi tanssimatta kuunnella funkyllä ngoni-riffillä ja jäntevällä backbeatilla polkevan Yalan tai villien torvi/kitarariffien ajaman Baban, niin näytän teille muumion.

Arvio

OUMOU SANGARE
Oumou
World Circuit

Näyttäkää minulle tyyppi, joka voi tanssimatta kuunnella funkyllä ngoni-riffillä ja jäntevällä backbeatilla polkevan Yalan tai villien torvi/kitarariffien ajaman Baban, niin näytän teille muumion. Blues, soul, R&B, funk, jazz, reggae, hip-hop; kaikki ne juontuvat Afrikasta, ja paljolti vielä Länsi-Afrikasta, josta orjien valtaosa Amerikkaan rahdattiin. Tippaakaan liioittelematta kaikkien noiden tyylien aihiot soivat malilaisen Oumou Sangaren loisteliaassa musiikissa.

Kolmen maailmanmusiikkipiireissä ylistetyn albumin jälkeen Etelä-Malin Wassulusta tuleva laulajatar keskittyi perhe-elämään ja levyttämiseen/esiintymiseen vain Afrikassa. Tämä neljäs albumi on erikoisisku, jolla hänet halutaan palauttaa kansainvälisiin kehiin tosissaan.

Kahden cd:n Oumou koostuu kahdeksasta uudesta numerosta ja edellisten albumien parhaimmistosta, jotka ovat integriteettinsä moneen kertaan todistaneiden Nick Goldin ja Charlie Gillettin valitsemia. Taso on kauttaaltaan A1:stä. Levy on malliesimerkki siitä kaivatusta visiosta, että perinteinen ja moderni voidaan yhdistää yhtaikaa ajankohtaiseksi ja ajattomaksi soinniksi puleeraamatta sen rehevää särmää olemattomiin kliseisillä syntikoilla ja rytmikoneilla.

Sangaren mykistävän verevän, sensuellin ja sielukkaan vokalisoinnin lisäksi framilla ovat Wassulun metsästäjien – bambara-kulttuurissa he ovat myös herbalisteja ja parantajia – ikivanhan nelikielisen harpun (eräänlainen funk-basson ja banjon prototyyppi) uudemman kuusikielisen version, kamalengonin, bluesahtavan funkysti sähäkkä riffittely, jota täydennetään viululla, akustisilla ja sähköisillä kitaroilla, sähköbassolla, puhaltimilla ja perkussioilla/rummuilla, erityisesti rytmiä guiromaisesti raapivalla metalliraspilla.

Karismaattinen Sangare ei kelaa kliseitä bambaraksi lauletuissa lyyriikoissaankaan. Malissa hän on sensaatio osittain siksi, että käsittelee monia perinteisiä tabuja, kuten naisten alistettua tilaa ja rakkauden fyysisempiä aspekteja. Tämä ylväs nuori nainen on todellinen soul rebel with a whole lotta cause.