Vuonna 2024 aloitettu Flow Strike -niminen kampanja kannustaa tänä vuonna artisteja ja yleisöä boikotoimaan Flow-festivaalia tapahtuman Israel-yhteyksien takia. Kampanjan järjestäjät ovat olleet yhteyksissä monien festivaaleilla esiintyvien artistien kanssa, joista tunnetuimpiin lukeutuva Pehmoaino eli Aino Morko on kertonut asiasta myös omalla Instagram-tilillään, uutisoi Helsingin Sanomat.
Flow Striken tiedottaja Jenna Jauhiainen kertoo Helsingin Sanomille, että viime vuonna artistit saivat tehdä kampanjan näkyväksi tapahtuman sisällä, mutta tänä vuonna otetaan käyttöön uusi boikotointitaktiikka. Keskusteluja artistien kanssa on käyty jo tovi ja pian järjestetään ensimmäinen kokoontuminen, jossa muun muassa pohditaan vapaaehtoista rahallista tukea, mikäli artistin poisjättäytymisestä koituu heille taloudellisia tappioita.
Flow’n omistaa eurooppalainen tapahtumiin keskittynyt Superstruct-konserni. Vuosi sitten konsernin osti yhdysvaltalainen jättisijoitusyhtiö KKR, jolla on sijoituksia myös useissa israelilaisissa yrityksissä. Jauhiainen sanoo ymmärtävänsä, ettei Flow pysty vaikuttamaan KKR:n sijoituksiin, mutta se ei ole myöskään tehnyt Israelin toimet tuomitsevaa lausuntoa lukuun ottamatta mitään konkreettisia toimia asialle.
”Tänä vuonna yhteistyökumppanina on esimerkiksi Google, joka antaa suoraan materiaalista tukea Israelille palestiinalaisten kansanmurhan edistämiseksi”, Jauhianen toteaa Helsingin Sanomille.
Flow’n taiteellinen johtaja Tuomas Kallio sanoo Helsingin Sanomille festivaalin tuomitsevan yksiselitteisesti Israelin toteuttaman kansanmurhan ja sotarikokset Gazassa. Hän ymmärtää, että festivaalin kautta kampanja saa asialle julkisuutta, mutta harmittelee, että juuri Flow on ”nostettu tikunnokkaan”.
“Flow Striken tarkoitus on hyvä, sitä en kiistä”, sanoo Kallio ja jatkaa:
“Mutta se on valitettavasti levittänyt disinformaatiota siitä, että Flow muka tukisi Israelin tekemää kansanmurhaa. On esitetty esimerkiksi sellaista kuvamateriaalia, jossa Flow’n logo on ollut yhdistettynä kuolleisiin lapsiin.”
Kallio sanoo, että Flow’n tavoitteena on tehdä yhteistyötä vastuullisesti ja läpinäkyvästi yritysten kanssa.
“Jos kuitenkin tarkastellaan esimerkiksi kansainvälistä musiikkibisnestä, kaikilla on jotain kytköksiä Israeliin alueeseen, joko historiassa tai aktiivisesti”, hän huomauttaa.
Lue koko Helsingin Sanomista (juttu maksumuurin takana).
Flow järjestetään Helsingin Suvilahdessa 8.-10. elokuuta.