Suoratoistopalvelu Spotify selvitteli bisneksensä tunnuslukuja taannoista pörssilistaustaan varten ja tuli samalla paljastaneeksi, että palvelulla on noin kaksi miljoonaa mainokset blokkaavaa ilmaisversion käyttäjää. The Verge raportoi Spotifylla olleen vuoden 2017 lopulla 157 miljoonaa aktiivista käyttäjää, joista 86 miljoona käytti palvelun ilmaista, mainoksia sisältävää versiota. Jälkimmäisestä joukossa on siis löydösten valossa melkoinen joukko niitä, jotka kiertävät palvelun maksumuuria erinäisiä mainosten esto -sovelluksia hyväksi käyttäen.
Spotify myöntää pörssihakemuksessaan, että laittomasti ilmaisversiota käyttävien suuri määrä aiheuttaa ongelmia, sillä se nostaa yhtiön kuluja ilman liikevaihdon kasvua, eivätkä väärinkäyttäjät ole yhtä todennäköisiä maksullisen palvelun tilaajia, kuin muut ilmaisversion käyttäjät.