Warner Music jatkaa Suomen suurimpana

8.2.2011 08:34

Warner Music Finland on edelleen Suomen suurin levy-yhtiö. Tieto perustuu Suomen Musiikkituottajien eli IFPIn raporttiin. Warner nousi Suomen johtavaksi levy-yhtiöksi jo vuonna 2009 ja yhtiön markkinaosuus on nyt entisestään kasvanut. 

Warner Music Finland on edelleen Suomen suurin levy-yhtiö. Tieto perustuu Suomen Musiikkituottajien eli IFPIn raporttiin. Warner nousi Suomen johtavaksi levy-yhtiöksi jo vuonna 2009 ja yhtiön markkinaosuus on nyt entisestään kasvanut. 

Warnerin prosenttiosuus äänitemyynnin arvosta oli viime vuonna 28,4 %. Toiseksi suurin yhtiö äänitemyynnin perusteella oli Sony Music 21,2 % osuudella. Universal Musicin markkinaosuus vuonna 2010 oli 19,8 % ja EMI Finlandin 12,8 %. Playground Music BAMin osuus oli puolestaan 8,7 %. Kotimaisen musiikin osuus kokonaismarkkinoista ylsi vuonna 2010 ennätyssuureksi, muodostaen jo 63 % äänitteiden euromääräisestä myynnistä.

– Kotimainen tuotanto ja hienot kotimaiset artistit ovat myös Warner Music Finlandin kivijalka. Satsaamme resursseja sekä uusien artistien etsimiseen että tietysti yhteistyöhön nykyisten kanssa, kommentoi Musiikkituottajat ry:n hallituksen uusi puheenjohtaja ja Warner Music Finlandin toimitusjohtaja Niko Nordström.

– Kotimaisen tuotannon jatkuvuuden turvaamisen kannalta keskeistä tulee olemaan se, että uusille musiikki- ja sisältöpalveluille saadaan luotua sellainen ympäristö, jossa ne voivat kehittyä ja harjoittaa liiketoimintaa normaalien pelisääntöjen mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että internetpiratismiin tulee pystyä puuttumaan nykyistä huomattavasti tehokkaammin. Lainsäätäjä ja palveluntarjoajat ovat tämän kannalta keskeisessä asemassa, jatkaa Nordström.

Laillinen digitaalinen mynti onkin huimassa kasvussa. IFPIn julkaisemien tilastojen mukaan digitaaliseen musiikin kulutus Suomessa kasvoi 88 % vuonna 2010. Digitaalinen musiikkikauppa muodostaa jo lähes viidenneksen äänitemyynnin kokonaisvolyymistä. Kasvu muodostuu pääosin uudentyyppisistä digitaalisista musiikkipalveluista, kuten Spotify:sta ja Nokian Ovi Musiikki Unlimited:sta.

Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden äänitemyynnin verottoman tukkumyynnin yhteenlaskettu arvo vuonna 2011 oli noin 43 miljoonaa euroa. Vuoteen 2010 verrattuna kokonaismyynti laski kuitenkin noin 6 %.

www.ifpi.fi