Arvio: Atte Blom on kirjansa ansainnut – Yksityiskohtien ja irtomuistojen määrä harhauttaa, mutta sirpalemai­suudessa on myös todistusvoimaa

Elina Saksalan toimittamaa elämäkertaa kannat­taa lukea kuin Atte Blomin yhtiöi­den katalogeja: kiinnostuksella mutta seuloen.
18.9.2025 08:52

Elina Saksala
Atte Blom: Mies Love Recordsin takana
Johnny Kniga

Atte Blomin arvoa ei voi mitata. Love Recordsin ja Johannan perus­tajajäsenenä hän on antanut kodin lukuisille muusikoille, joiden poten­tiaali olisi jäänyt muilta oivaltamat­ta. Lisäksi hän on kätilöinyt kym­meniä klassikkoalbumeja, vaalinut kuriositeetteja, hyväksynyt suojat­tiensa harharetket sekä aiheuttanut ja setvinyt enemmän taloussotkuja kuin olisi kuunaan halunnut.

Blom siis totisesti ansaitsee kirjansa. Mutta kuinka vangita yk­siin kansiin ihminen, joka on ollut mukana kaikessa mutta antanut muiden tekemän taiteen puhua puolestaan? Urakka lienee ollut melkoinen.

Tietokirjailija Elina Saksalaa täytyy kiittää niin rohkeudesta kuin tarmostakin. Hän summaa mittavaan tausta- ja haastatte­luaineistoon tukeutuen Blomin elämäntyön, kehystää sen satun­naisilla ajankuvilla ja antaa tilaa kriittisillekin mietteille. Kerronnan pohjimmainen lämpö kielii sekä molemminpuolisesta luottamuk­sesta että pitkäaikaisesta tutta­vuudesta. Ystävän otteella Saksala kirjaa myös ne päättäväiset lauseet, joilla Blomin näkemykset Ukrainan sodasta rajataan elämäkerran ulko­puolelle.

Rakenteeltaan kirja on kaksija­koinen. Alussa maalataan määrä­tietoinen kuva Blomin lapsuus- ja nuoruusvuosista sekä niitä reunus­taneesta Helsingistä. Kasvutarina kuljettaa sota-aikojen keskeltä 1950–60-lukujen jazzpiireihin ja lopulta kriitikon tehtäviin. Sivujuon­teina käsitellään esimerkiksi kak­sikielisyyttä ja terveyshuolia, joista kumpikin painoi jälkensä Blomin uraan: samalla kun Blom sukkuloi alusta asti vaivatta kulttuuristen rajojen yli, varhaisaikuisuudessa puhjennut epilepsia piti hänet pois­sa kirkkaimmista parrasvaloista.

Kronologia kantaa Love Record­sin syntyyn saakka. Sen jälkeen yksi kertomus muuttuu moneksi. Estradille vyöryvät Blomin löytämät artistit alaluku kerrallaan, ja koko­naisuus rehevöityy levy-yhtiöhis­torioiden, anekdotaalisen yhtyeka­valkadin sekä Blomia toisteisesti luonnehtivien lausuntojen viidakok­si. Levytyssessioiden, hajamuisto­jen, tyylivirtausten, konkurssien ja uusien alkujen lomassa sivutaan myös Blomin tärkeimpiä kollegiaa­lisia suhteita. Vaikka Blom toteaa haluavansa haudata ikävät asiat edesmenneiden yhteistyökumppa­niensa mukana, jotkin erimielisyyk­sien ja keplottelujen raapimat arvet näkyvät edelleen.

Kokonaiskuvan rakentaminen jää lukijan vastuulle. Saksalan tekstissä on imua ja haastateltavien ajatuksissa syvyyttä, mutta usein yksityiskohtien ja irtomuistojen määrä harhauttaa katseen pois itse aiheesta. Teos ei myöskään avarru varsinaiseksi kulttuurianalyysiksi. Musiikkimaailman ja yhteiskunnal­lisen toimintaympäristön mullistuk­set kajastelevat lähinnä taustakai­kuina, vaikka Blomin periaatteita ja painoarvoa on liki mahdotonta ymmärtää niistä irrallaan.

Sinällään kirjan sirpalemai­suudessa on todistusvoimaa. Tus­kinpa Blom itsekään hahmottaa uraansa lineaarisena tai kohe­renttina. Elämäkertaa kannat­taakin lukea kuin Blomin yhtiöi­den katalogeja: kiinnostuksella mutta seuloen. Jokin kommentti on ratkaisevan tärkeä, toinen jää päiväperhoksi. Kaikilla niistä on kuitenkin sijansa osana laajempaa kulttuurihistoriaa.

Teksti: Hannu Linkola
Arvio on julkaistu Soundissa 7/25.