Tässä Economist-lehden artikkelin avauksessa on jotain todella osuvaa. Jääräpäisimmätkin johtajat huomaavat aikojen muuttuneen, jos cd:t eivät kelpaa 16-vuotiaille nuorille edes ilmaiseksi…
Tuo Economistin lyhyehkö artikkeli on muutenkin hyvä katsaus levybisneksen viime aikoihin. Samalla kun cd-myynti laskee koko ajan radikaalisti (USA:ssa lähes viidenneksellä vuodessa), ei digitaalisesta myynnistä saatava tuotto yllä kompensoimaan sitä. Ja pessimististen arvioiden mukaan musiikin digikaupan kasvu on hidastumassa.
Tämä pakottaa yhtiöt radikaalisti uudistamaan hankintalogiikkaansa. Esimerkiksi Universal on solminut Nokian kanssa "Comes with music" -diilin. Jenkeissä Nokialaisen ostajat saavat vielä tänä vuonna ladata luurin ja tietokoneensa vaikka täyteen Universalin musiikkia, ja Universal puolestaan saa osuuden puhelimien myynnistä.
Aihepiiri on ajankohtainen varsinkin nyt, kun EMI:n huhutaan karsivan työntekijöitään reilulla kädellä.