Arvio: Ajankuva suomalaisesta miehen mallista vuonna 2022 – Päkän sooloalbumilla puretaan sydäntä luontevasti

Arvio julkaistu Soundissa 11/2022.
Kirjoittanut: Mirko Siikaluoma.

Arvio

Päkä
Menestysalbumi
PME

Paperi T:n Malarian pelkoa (2015) voi hyvällä syyllä pitää vedenjakajana suomiräpin historiassa. Tunnemyrskyt eivät olleet aiemminkaan genressä tuntemattomia, mutta Henri Pulkkinen viimeistään avasi padon, jonka jälkeen kyyneleitä ei ole tarvinnut kompensoida misogynialla.

Tunteiden käsittelyllä on ollut jo pitkään tärkeä rooli Gasellien musiikissa ja onkin luontevaa, että sydäntä puretaan myös Päkän soolodebyytillä.

Menestysalbumi kertoo nimensä mukaisesti menestyksestä ja sen lieveilmiöistä (Tekashi69), mutta myös menetyksistä, joita Voittoputki ja Jos saisin sut takas, rakas avaavat. Päkän soololla yin ja yang, valo ja pimeä vaihtelevat vuoroveden tavoin. Nopeita nousuja seuraa haikea huominen, egotrippejä empiminen.

Menestysalbumi on henkilökohtainen, raa’an rehellinen ja Gasellien tavoin elämänmakuisuudessaan samaistuttava kokonaisuus. Loost Koosin DJ Arsin tuottaman levyn taustat ovat sopivasti old school, mutta istuvat lofi-estetiikaltaan 2020-luvun trendeihin.

Eput lauloivat suolaisesta sateesta, mutta Päkän kyyneleet piilottuvat rehellisesti sateeseen (Ei tullu onnellista loppuu). Menestysalbumi on ajankuva suomalaisesta populaarimusiikista ja miehen mallista vuonna 2022.