Arvio: Bruit ≤ keikkuu tekotaiteellisuuden rajalla – The Age of Ephemerality on parhaimmillaan kaunista ja sinemaattista, pahimmillaan ärsyttävää kakofoniaa

Arvio julkaistu Soundissa 5/2025.
Kirjoittanut: Vesa Siltanen.

Arvio

Bruit ≤
The Age of Ephemerality
Pelagic

Bruit ≤ on ranskalai­nen instrumentaa­lista post-rockia soittava entiteetti, jonka soitinarsenaa­liin kuuluvat kitaran, basson ja rumpujen lisäksi sello ja viulu. Soundimaailmaa täydennetään sampleilla ja elektronisilla hilavitkuttimilla.

Musiikki on taiteellista, kokei­levaa ja todella vaativaan makuun. Parhaimmillaan se on hyvinkin kaunista, tunnelmallista ja sine­maattista. Pahimmillaan tarjolla on ärsyttävää nykimistä ja kakofoni­aa, jossa jokainen soitin sooloilee omiaan säröfiltterin läpi ja päälle on lyöty vielä ekstrasurinaa ahdis­tuksen maksimoimiseksi. Ahdista­vuuteen on varmasti tähdättykin, tarkoittaahan bändin nimikin melua, mutta efekti ei liene ihan sitä, mitä on haettu.

Asiaa ei helpota, että kuulija heitetään heti kättelyssä syvään päätyyn ja bändin maalaileva puoli antaa odottaa itseään. Mitä pidem­mälle levy etenee, sitä enemmän melodisuus ja elokuvamainen tun­nelmointi saavat jalansijaa, ja hyvä niin. Toiseksi viimeisessä – ja myös toiseksi pisimmässä – kappalees­sa Technoslavery/Vandalismissa kauniit ja ahdistavat puolet ovat parhaiten tasapainossa ja tukevat toisiaan.

Tällaiselle musiikille on osaa­vissa käsissä aikansa ja paikkansa, mutta nyt kiikutaan tekotaiteelli­suuden rajalla.