Arvio: Crematoryn Destinationillä talsitaan tuhansia kertoja kuljettuja muka-goottilaisia polkuja

Päälle viisikymmentä minuut­tia keskinkertaista, muistijälkiä jättämätöntä tunnelmametallia on koettelemus.
Arvio julkaistu Soundissa 6/2025.
Kirjoittanut: Tami Hintikka.

Arvio

Crematory
Destination
ROAR

Saksalaiskrematorio on lämmennyt tummalla liekillä jo vuodesta 1991. Pitkäsoittoja on kertynyt tässä ajassa melkoinen nippu – nyt tarjoillaan seitsemättä­toista Crematory-levyä. Keskitason suorittamisen raja-aidalla keikkuva diskografia ei ota ainakaan tämän levyn myötä kurssia kohti laaduk­kaampaa ilmaisua.

Päälle viisikymmentä minuut­tia keskinkertaista, muistijälkiä jättämätöntä tunnelmametallia on koettelemus. Destinationillä talsitaan tuhansia kertoja kuljettuja muka-goottilaisia polkuja. Mikään ei liikuta, mitään ei painu mieleen. No okei, Ashes of Despairin kertsi meinaa napata otteeseensa ja Deep in the Silence kurkottelee hetkittäin tunnetasoja, joille tällaisen alaku­loisesti kulkevan sisäsiistin metallin tulisi nousta. Lopulta sekin valuu unohduksen pohjattomaan kaivoon.

Laulaja Felix Stass seikkailee örinästä kähinän ja huudon kautta puhtaisiin ja takaisin. Monipuolista, juu, mutta kertakaikkisen käden­lämpöistä. Levyn ”kruunaa” Type O Negative -cover My Girlfriends Girlfriend. Sanomattakin on selvää, että kierrätys olisi pitänyt jättää ajatuksen tasolle. Tai korkeintaan treenikämpän seinien sisäpuolelle.