Arvio: Dallapén Go-Go on rautaisista tekijöistä huolimatta ärsyttävää musiikkia

Arvio julkaistu Soundissa 3/2025.
Kirjoittanut: Niko Peltonen.

Arvio

Dallapé
Go-go: Dallapé-orkesteri 100 vuotta
Eclipse

Sata vuotta on tietysti kunnioitetta­va ikä viihdeorkes­terille, mutta Dallapén tapaukses­sa lukema on aika teoreettinen. Juha Hostikan tätä nykyä liidaama ryhmä kun vain käyttää kunnianarvoisaa nimeä iskelmänostalgiansa vetovoimatekijänä. Soittajina ja vieraina on toki rautaisia ammatti­laisia, lähinnä jazzin ja iskelmäpo­pin kentiltä.

Sinänsä ajatus orkesterin jatku­vuudesta sukupolvesta toiseen on kiehtova. Iron Maidenkin hahmotte­li jossain vuosien takaisessa haas­tiksessa jälkikasvun ottavan bändin vastuulleen, kun alkuperäismiehistö jää eläkkeelle. Dallapén tapauk­sessa ei edes tarvita kuin sopivasti perinnettä kunnioittava ohjelmis­to ja kiltin konformistinen likiarvo vanhoista tyyleistä, toki moderneil­la soundeilla.

Loppujen lopuksi tarjolla on ak­tiivisesti ärsyttävää musiikkia. Aivan kaikki levyn ikivihreistä Muistan sua Elainesta Josef Josefiin ovat parempia alkuperäisversioina, joiden myötä mukaan saa kontekstin ja kulttuurihistorian. Tero Veste­risellä voi olla sukuhistoriallinen oikeus vetäistä hanuristi-isoisänsä bravuuri Säkkijärven polkka, mutta me muut emme tarvitse hänen tul­kintaansa mihinkään.

Tämä on kuin katsoisi television lussuinta viihdemusiikkiohjelmaa. Ja kaukosäädinkin on hukassa.