Arvio: Deafheaven ottaa laadullisen askeleen taaksepäin – Lonely People with Power tuntuu vanhan valokuva-albumin selaamiselta

Arvio julkaistu Soundissa 5/2025.
Kirjoittanut: Nuutti Heiskala.

Arvio

Deafheaven
Lonely People with Power
Roadrunner

Ranskan Alcest loi nollaluvun puolivä­lissä uuden genren, ja black metalia shoegazeen yhdistellyt blackgaze levisi pian ympäri maailman. Tyylisuunnan ehkä parhaat albumit Sunbatherin (2013) ja New Bermudan (2015) äänitti sanfranciscolainen Deafhea­ven.

Ordinary Corrupt Human Lovella (2018) Deafheaven alkoi liikkua kokeellisempaan suuntaan, ja puhtaasti laulettu Infinite Granite (2021) oli jo silkkaa shoegazeä täy­sin ilman bm-vaikutteita. Samalla Infinite Granite oli Deafheavenin heikoimmin vastaanotettu albumi niin fanien kuin kriitikoidenkin kes­kuudessa.

Uudella Lonely People with Po­werilla palataan lähemmäksi New Bermudan metallista soundia, kui­tenkaan täysin parin viime albumin tunnelmista luopumatta.

Parhaimmillaan, kuten levyn starttaavalla Dobermanilla ja sinkkubiisi Magnolialla, Deafheave­nin tunnistettava soundi saadaan toimimaan varsin vakuuttavasti. Kokonaisuutena regressiivinen Lonely People with Power tuntuu kuitenkin vähän kuin vanhan valokuva-albu­min selaamiselta. Kymmenen vuo­den takaiseen soundiin palaaminen on bändille myös laadullinen askel taaksepäin.