Arvio: Gaupa hallitsee suvereenis­ti niin doomahtavan raskaste­lun kuin stoneristi rokkaavan ja rollaavan ilmaisun

Minialbumi Fyr esittelee yh­tyeen eri puolia neljän biisin verran.
Arvio julkaistu Soundissa 7/2025.
Kirjoittanut: Vesa Siltanen.

Arvio

Gaupa
Fyr
Magnetic Eye

Ruotsalainen Gaupa soittaa progesävyt­teistä ja psykedelial­la maustettua, Black Sabbathille suuresti velkaa olevaa doom/stoner rockia. Bändin vahvuuksiin kuuluvat groove, väkevät ja tyylikkäät riffit sekä keulahahmo Emma Näslund, jonka räväkässä soundissa on aavistus Björkiä, ripaus Grace Slickiä ja roppakaupalla heittäyty­mistä ja asennetta.

Minialbumi Fyr esittelee yh­tyeen eri puolia neljän biisin verran. Lion’s Thorn maalailee synkillä sävyillä ja pitkin vedoin. Suoraviivaisempi Heavy Lord ja maukkaan toolmaisella riffillä jyräävä Ten of Twelve etenevät vauhdikkaammin ja eri tavalla progesti. Elastic Sleepissä keit­toon lisätään itämaisia sävyjä ja psykedeliaa, ja pitkä instrumen­taaliosio antaa soittajille tilaa loistaa Näslundin rinnalla.

Gaupa hallitsee suvereenis­ti niin doomahtavan raskaste­lun kuin stoneristi rokkaavan ja rollaavan ilmaisun. Biisinelikosta makuhermoja kutittelee tehok­kaimmin Ten of Twelve, jonka paljastamaa puolta itsestään orkesteri voisi vilautella jatkossa enemmänkin.

Fyr ei maistu lainkaan välityöltä niin ikään mainion Myriadin (2022) jälkeen vaan toimii hyvänä siirty­mänä kohti tulevia, odottamaan saavia seikkailuja.

Muut artistin levyarviot