Kayo Dotin maalaileva post-metal on sijoittunut aiemmin samaan kategoriaan Cult of Lunan ja Neurosisin kaltaisten bändien kanssa. Every Rock, Every Half-Truth Under Reasonilla bändi ottaa tietoisesti etäisyyttä avantgardemetallin massaan.
Kayo Dot on huolissaan tekoälystä. Uudelle levylleen bändi pyrki säveltämään tavoilla, joita algoritmit eivät valitsisi. Tavanomaisia polkuja ei siis kuljeta eikä minkäänlaista sävellyksellistä kosketuspintaa löydy. Joka kulmassa tehdään jyrkkä käännös vasempaan. Metodi tuntuu liian itsetarkoitukselliselta, ja levy päätyy piirtämään päämäärättömiä poikkitaiteellisia ympyröitä.
Jos sävellyksiin ei pääse sisään helpolla, soundienkaan puolesta kuulijalle ei anneta armoa. Levyä varten on rakennettu kustomoituja mikrotonaalisia urkuja. Aiemmin Kayo Dotin parasta antia olleesta metallisesta soundista on enimmäkseen luovuttu, ja Toby Driver karjuu käheästi korkealla kirskuvan atonaalisen äänimaton päälle.
Kayo Dotin vastavirtaan uimista voi arvostaa epäkaupallisena taiteellisena ratkaisuna, mutta se ei tee Every Rock, Every Half-Truth Under Reasonista hyvää levyä.