Arvio: Kayo Dotin Every Rock, Every Half-Truth Under Reason on vastalause tekoälylle – Sävellykset ja soundit eivät anna kuulijalle armoa

Vastavirtaan uimis­ta voi arvostaa epäkaupallisena taiteellisena ratkaisuna, mutta se ei tee levystä hyvää.
Arvio julkaistu Soundissa 7/2025.
Kirjoittanut: Nuutti Heiskala.

Arvio

Kayo Dot
Every Rock, Every Half-Truth Under Reason
Prophecy

Kayo Dotin maalai­leva post-metal on sijoittunut aiemmin samaan kategoriaan Cult of Lunan ja Neurosisin kaltaisten bändien kanssa. Every Rock, Every Half-Truth Under Reasonilla bändi ottaa tietoisesti etäisyyttä avantgardeme­tallin massaan.

Kayo Dot on huolissaan teko­älystä. Uudelle levylleen bändi pyrki säveltämään tavoilla, joita algoritmit eivät valitsisi. Tavanomaisia polkuja ei siis kuljeta eikä minkäänlais­ta sävellyksellistä kosketuspintaa löydy. Joka kulmassa tehdään jyrkkä käännös vasempaan. Metodi tuntuu liian itsetarkoitukselliselta, ja levy päätyy piirtämään päämäärättömiä poikkitaiteellisia ympyröitä.

Jos sävellyksiin ei pääse sisään helpolla, soundienkaan puolesta kuulijalle ei anneta armoa. Levyä varten on rakennettu kustomoituja mikrotonaalisia urkuja. Aiemmin Kayo Dotin parasta antia olleesta metallisesta soundista on enim­mäkseen luovuttu, ja Toby Driver karjuu käheästi korkealla kirskuvan atonaalisen äänimaton päälle.

Kayo Dotin vastavirtaan uimis­ta voi arvostaa epäkaupallisena taiteellisena ratkaisuna, mutta se ei tee Every Rock, Every Half-Truth Under Reasonista hyvää levyä.