Arvio: Keuhkojen groteski kuvasto on parhaimmillaan väkevää, mutta ei aina onnistu pitämään otteessaan

Yhtäältä tällaisia äänenpainoja on kuultu ennenkin, toisaalta ei vie­läkään tarpeeksi
Arvio julkaistu Soundissa 8/2025.
Kirjoittanut: Niko Peltonen.

Arvio

Keuhkot
Tyhjiö on varattu alueeksi
If Society

Kalevi Rainio eli Kake Puhuu on toteuttanut eksentrisen suomalaistaiteilijuu­den perinnettä kunniakkaasti vuodesta 1988 lähtien. Tällä vuosikymmenellä hän on aktivoitu­nut taas levytysrintamallakin If Societyn suojissa. Uutuudella apukätenä toimii multi-instrumen­talisti Marko Ojala.

Rainion taiteilijanroolin ra­kentaa sarkastinen huomauttelu ja vihainen, no, keuhkoaminen yhteiskunnan ulkokehältä. Häntä voisi kutsua humaaniksi misantroo­piksi, joka kokee olevansa ”pienen ihmisen” puolella, vaikka kritiikki osuukin pistävästi koko kansakunnan toimintaan yhteistä elinympä­ristöään vastaan.

Yhtäältä tällaisia äänenpainoja on kuultu ennenkin, toisaalta ei vie­läkään tarpeeksi. Rainion groteski kuvasto on parhaimmillaan väkevää, mutta varsinkaan minimalistisesti säestetyissä pitkissä spoken wor­deissa se ei riitä pitämään kuulijaa otteessaan.

Biisimäiset raidat puoles­taan vajoavat usein haahuilevaksi outsider-folkiksi. Aina voi vedota kokeellisiin pyrkimyksiin, mutta tässä lajissa ei pääse helpolla sen kummemmin kuulija kuin tekijä­kään.

Jään kyselemään fokusoidum­man ilmaisun perään. Sellaista tarjoaa ainakin Minä ja kyy, vaikka senkin hypnoottista nytkytystä on kuultu suomalaisilla erikoislevyillä ennenkin.