Arvio: Kolonialis­min traumat seuraavat Billy Woodsin väkevän, synkän ja ravistelevan Golliwogin kertojahahmoja

Woods sanailee tarinoidensa ylle harson, jonka alta alkaa näkyä painajais­maisia olentoja ja surrealistista kauhua.
Arvio julkaistu Soundissa 6/2025.
Kirjoittanut: Jukka Hätinen.

Arvio

Billy Woods
Golliwog
Backwoodz Studioz

”Golliwog” on alentava ja rasistinen ilmaus. Se juontaa juurensa pikimustaan karikatyyriin, joka seikkaili lastenkirjoissa ja levisi nukkeina koteihin. Nyt se tuijottaa nappisil­millään leveästi hymyillen Billy Woodsin levyn kannesta. Katsojan perspektiivi on maan tasalla.

Pahaenteinen tunnelma jat­kuu kantta syvemmälle. Woodsin erinomaisen Maps-levyn (2023) tuottanut Kenny Segal tuo Golliwo­gille muutaman huuruisen biisin. Griselda-tuottaja Conductor Wil­liams, Woodsin taiteellisiin esikuviin lukeutuva El-P ja vaihtoehtoisen räpin ikonit Preservation ja The Alchemist ovat kaikki osallistuneet levyn häiritsevän äänimaailman luo­miseen. Biitit ovat hitaita, nuhjuisia ja nyrjähtäneitä. Kaikuvat rummut on kuorrutettu hälyäänillä, itkevillä naisilla ja monensorttisella melulla.

Albumin avauskappale vie Af­rikkaan ja pakkotyöhön. Kolonialis­min traumat seuraavat Golliwogin kertojahahmoja, jotka maalaavat kauhukuvia perheväkivallasta, mielenterveysongelmista ja muista sosiaalisista ongelmista. Woods sanailee tarinoidensa ylle harson, jonka alta alkaa näkyä painajais­maisia olentoja ja surrealistista kauhua.

Golliwog on väkevä, synkkä ja ravisteleva levy. Se on täysin oma­ääninen, mutta siinä voi kuulla kai­kuja New Yorkin underground-klas­sikoista kuten Operation: Doomsay, Funcrusher Plus ja The Cold Vein.