Arvio: Kovalevyrockia luomuna – A. Reikko & Kaupungin Ääni ei tarjoile pikavoittoja

Kaupungin Ääni on niitä orkestereita, joiden nyanssi­tietoisuudelle ja hienovaraisuudelle on annettava aikaa.
Arvio julkaistu Soundissa 9/2025.
Kirjoittanut: Niko Peltonen.

Arvio

A. Reikko & Kaupungin Ääni
Hulluus, rakkaus ja maailmanloppu
Karhuvaltio

Jussi-palkittu elokuvaleikkaaja sekä Koria Kitten Riot -bändin indieveteraani Antti Reikko tekee uuden bändinsä kanssa loppuysäriltä maistuvaa suomenkielistä puolivaihtoehtorok­kia. Ei mikään trendikkäin kehikko, mutta aivan kaikenhan voi tuoda sykleissä takaisin.

Eikä Kaupungin Ääni sentään soi kovalevyrockina vaan luomuna versiona aiheesta. Siltä puuttuu millenniumin röyhkeys, joka ei tä­hän aikaan sopisikaan.

Varovaista ensivaikutelmaa korostaa Reikon valjuhko ääni, joka kuulostaa elävästi monilta 25 vuo­den takaisten Bonus CD -biisien ja Radiomafian pikkuhittien tulkitsi­joilta. Kaupungin Ääni on kuitenkin niitä orkestereita, joiden nyanssi­tietoisuudelle ja hienovaraisuudelle on annettava aikaa. Pikavoittoja ei ole tarjolla, mutta syvämietteistä kuuntelumusaa aika kiinnostavilla teksteillä sitten kuitenkin.

Reikko ja kumppanit eivät ole parhaimmillaan menopaloissa, jotka kuulostavat pyrkivän soimaan aikaa sitten lakkautetuilla radioka­navilla. Sen sijaan esimerkiksi Tyttö nousee tanssimaan on nimeään tummasävyisempi helmi. Kokonai­suutena yhtye hyötyisi lisäannok­sesta melodraamaa, jota se levynsä nimellä viestii. Vaikka todellista maailmanloppuahan tässä tietysti seurataan alistuneesti ihmetellen.