Arvio: Vaikka Aija Puurtinen & Brooklynin Satu laulaa juurettomuudesta ja kodittomuudesta, kappaleista välittyy yhteisöllisuus ja lohdullisuus

Arvio julkaistu Soundissa 4/2025.
Kirjoittanut: Toni Keränen.

Arvio

Aija Puurtinen & Brooklynin Satu
Julmat jäähyväiset
Kennosto

Aija Puurtisen johtama Brooklynin Satu julkaisee kolmannen levynsä. Peruskonsepti on yhä sama: puoliakustisessa tulkinnassa yhdistellään amerikka­laista kansanmusiikkia suomalai­seen, ja Perttu Hemmingin lyriikat kertovat amerikansuomalaisten siirtolaisten elämästä eri historialli­sissa vaiheissa.

Tunnelma on pääosin synkkä ja surullinen. Koskettavimmin se välit­tyy kahteen osaan jaetussa Ameri­kansuomalainen rukous -teoksessa. Vaikka mukana on myös rytmik­käästi keinuvia kappaleita, kuten Oregonin buutsit ja Soita sähköur­kuja baby, niidenkin pohjavireenä on tietty melankolisuus. Puurtisen äärimmäisen kauniisti soivan lau­luäänen johdattelemiin kappaleisiin syntyy voimakas elokuvallinen ja unenomainen sävy.

Vaikka kappaleissa lauletaan siirtolaisuuteen liittyvästä juuret­tomuudesta ja kodittomuudesta, rikkaasti orkestroidussa musiikista välittyy yhteisöllisyys ja perinne. Ajatus toistuu myös toteutuspuo­lella, sillä kokoonpanossa soittavat Puurtisen aviomies Esa Kuloniemi (kitara) ja poika Mooses Kuloniemi (rummut). Kaikesta tummanpuhu­vuudesta huolimatta levyllä soi siis myös lohdullisuus.